zoeken

Zoekresultaten



Samen met Sammie op school!
gastlessen
Samen met Sammie op school!
Sammie staat centraal in deze gastles. Ze neemt je mee op haar zoektocht naar hoe je dicht bij jezelf kunt blijven terwijl je er eigenlijk zo graag bij wilt horen. Sammie is heel goed in te zetten tijdens sociaal-emotionele lessen over pesten, uitsluiting en inclusiviteit.
Hoe zorg je ervoor in een klas dat ieder zichzelf kan en mag zijn?
Hoe zorg je samen voor een fijn klimaat in de klas?
Hoe zorg je dat je oog hebt voor ieders sterke kanten, zodat je als klas sterker wordt?
Tijdens de gastles lees ik het verhaal van Sammie voor, praten we hier over na en zet ik gerichte oefeningen in als verdieping op het gewenste thema.
Meer informatie? Neem een proefaccount
gehandicapt kind
gastlessen
gehandicapt kind
Vertellen hoe het is om een kind in een instelling te hebben. Die 'vreemde' wereld dichterbij brengen.
Hoe kijken de kinderen naar deze wereld die ze niet kennen? Zijn het enge mensen die kwijlen en schreewen?
Meer informatie? Neem een proefaccount
Debat in de klas
gastlessen
Debat in de klas
Vind jij dat je alles moet kunnen zeggen over andermans geloof? Is het oké om af en toe lachgas te gebruiken? En vind je het verkeerd om naaktfoto’s te maken, of enkel om ze door te sturen?

Vrijheid van meningsuiting in het onderwijs is op dit moment een hot topic. Durven leerlingen met een controversiële mening deze ook te uiten? Als gespreksleiders introduceren wij verschillende vraagstukken die spelen in de maatschappij, over onderwerpen waar jongeren mee in aanraking komen. Iedereen mag zijn mening uiten en zijn standpunt verdedigen. Geen zorgen, wij zijn er niet om met een vingertje te wijzen! Wij zijn immers geen ouders of docenten, we leiden slechts het gesprek in goede banen.

Onder onze begeleiding voeren de leerlingen een open gesprek, waarbij respect voor andermans standpunt een belangrijk speerpunt is. Hoe respecteer je andermans standpunt, ook als je hier zelf niet achter staat? Door zonder vooroordelen met elkaar in gesprek te gaan openen we de dialoog en maken we moeilijke onderwerpen bespreekbaar.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Invaldag Edufictie voor de basisschool
projecten
Invaldag Edufictie voor de basisschool
Edufictie is leren met geofictie. Geofictie is het bedenken van niet bestaande landen. Bij Edufictie ontwerpen leerlingen in 1 lesdag hun eigen fantasieland. Na afloop presenteren ze hun land aan de groep. Dit programma kan ik zelfstandig draaien aan een klas in de bovenbouw van het basisonderwijs (groep 6,7 en 8). Toezicht van docenten is niet nodig. Meer informatie? Neem een proefaccount
KiKa Klassenspel
gastlessen
KiKa Klassenspel
Met deze gratis gastles voor groep 6, 7 en 8 biedt KiKa leerkrachten een interactieve les onder begeleiding van een deskundige gastdocent. Aan de hand van een reeks korte animatiefilmpjes volgen de leerlingen Sarah, een meisje met leukemie. Meer informatie? Neem een proefaccount
Dierenrechten
gastlessen
Dierenrechten
Wij geven lessen over dierenrechten, dierethiek, onze organisatie Animal Rights, activisme, de veehouderij, veganisme, vegetarisme, plantaardige voeding. Meer informatie? Neem een proefaccount
Rouw en Waardering
gastlessen
Rouw en Waardering
Na de zelfdoding van haar zus bleef filmmaakster Marieke Widlak achter met een machteloos gevoel. Had ze wel voldoende waardering naar haar zus uitgesproken? In de film zoekt Marieke naar antwoorden bij haar vader, moeder en andere zus. NU OF NOOIT MEER is een ode aan het uitspreken van liefdevolle waardering.

Trailer documentaire : https://vimeo.com/277666523

In een gastles van ongeveer 50 minuten gebruikt Marieke haar documentaire als springplank om de thema's rouw en waardering te bespreken, en om een gesprek in de klas op gang te brengen.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Psychiatrie en verslaving in het echt
gastlessen
Psychiatrie en verslaving in het echt
In het nieuws lezen we veel over 'de verwarde man', in het straatbeeld hebben we allemaal een oordeel over 'die junk'. Maar hoe werkt een psychiatrische stoornis echt? Waarom wordt iemand verslaafd? Onze ervaringsdeskundigen leven met een psychiatrische problematiek of verslaving, maar hebben de verslaving overwonnen of hebben een manier gevonden om met de stoornis om te gaan. Na een intensieve training kunnen ze inzicht geven in ontstaan, beleving en behandeling vanuit hun eigen ervaring. Onze voorlichting passen we aan aan uw wens. Via interactieve spelvormen, via vraaggesprekken en levensverhalen. We geven voorlichting vanuit ervaring, op aanvraag kunnen we ook theoretische voorlichting geven. Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Lespakket over bont
lespakketten
Lespakket over bont
Sinds een aantal jaren zijn bontkragen ruimschoots aanwezig in het straatbeeld. Bont voor Dieren vindt dit erg verontrustend en probeert mensen via verschillende campagnes bewust te maken van het dierenleed dat er komt kijken bij de productie van bont. Om ook kinderen te bereiken heeft Bont voor Dieren een lespakket samengesteld voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Deze les heeft als doel het overbrengen van informatie over de productie van bont zodat kinderen zich bewust zijn van hetgeen dat te koop is in de winkels.

De les kan ingepast worden in het reguliere programma. U ontvangt een handleiding, een tekstboekje en een werkboekje. De handleiding geeft uitleg over de basisles en levert de nodige achtergrond informatie over bont.

Bont voor Dieren vindt het belangrijk dat kinderen kennis hebben over bont omdat er vandaag de dag steeds meer bont wordt gedragen. De insteek van de les is dat het belangrijk is om te weten waar bont vandaan komt en waarom de Bont voor Dieren de productie van bont niet rechtvaardig vindt. Belangrijk hierbij is dat de Bont voor Dieren niemand wil veroordelen die er wel voor kiest om bont te dragen. Leerlingen met een bontkraag willen wij niet bestempelen als ‘fout’, maar we vinden het wel van belang dat de leerlingen weten waar ze voor kiezen en weten hoe het anders zou kunnen. Om dit te bereiken zijn er voor de les de volgende doelen opgesteld:
- De leerlingen kunnen vertellen waar bont vandaan komt, hoe het geproduceerd wordt en wat in grote lijnen de leefomstandigheden van de dieren zijn;
- De leerlingen kunnen enkele argumenten opnoemen van voor- en tegenstanders van het dragen van bont;
- De leerlingen kunnen aan de hand van de genoemde argumenten beschrijven of zij voor of tegen bont zijn en waarom.

De les haakt met deze doelen in op twee kerndoelen voor het basisonderwijs. Het betreft doelen binnen het leergebied oriëntatie op jezelf en de wereld.
- 35; de leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
- 39; de leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Molens en scholen
gastlessen
Molens en scholen
Als meester van groep 8 ging ik regelmatig met mijn klas op excursie. Kazemattenmuseum te Kornwerderzand (Zuiderzeewerken en WO II), stadswandeling in Alkmaar ( 80 jarige oorlog, architectuur, museum met o.a. gerechtsschilderijen).
In Kornwerderzand leidde ik ook wel een groepje van mijn eigen klas rond. In 1990 werd ik gevraagd om vrijwilliger te worden. Ik was net gestopt als landelijk tennisscheidsrechter, vond ik dat wel een prima idee.

Naast 'Wel een beetje vreemd', de enige kaaskop tussen de Friezen, maar ik was wel ooit in Sneek geboren, omdat mijn vader toen daar bij Van Harenschoenen werkte. Naast rondleiden op het museum, gaf ik ook gastlessen en lezingen ( WO2, Zuiderzeewerken e.d.) op scholen, bejaarden tehuizen, damesclubs, Rotary enz. in Friesland en NH. Ik heb dit tot 2010 gedaan.
In 2001 ging ik in Medemblik wonen. Toen in 2006 plotseling de molenaar overleed, ben ik gevraagd om molenaar te worden.
Ik werd molenaar op meelmolen “De Herder” en heb de molen in gericht als educatieve werkplek over molens en techniek. Als een klas langs kwam, werd die in 3 groepen verdeeld. Een groep werd rond geleid, een groep maakte beslag en bakte pannenkoeken en een groep had techniek opdrachten met mecano, Knex, lego e.d. Ook gaf ik hierover gastlessen op school. Later werd ik ook molenaar in het Zuiderzeemuseum en “De Eendracht” in Alkmaar. Ook in Alkmaar heb ik met financiële ondersteuning van de gemeente een educatieve werkplek ingericht. Ik help leerlingen met hun werkstuk of spreekbeurt en geef gastlessen en lezingen. 3 van deze leerlingen zijn ondertussen ook molenaar geworden. Rond 2016 heb ik mijn molenaar schap beperkt tot “De Eendracht”.
Mijn vrouw stopte met werken en, want ik ben ook nog keramist. Zo’n 34 jaar met de bovenbouw gekleid, maar dan ook bakken en glazuren.
Aangezien molens een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontstaan van Nederland. Heb ik daar een gastles overgemaakt, die begint met de ijstijden en eindigt op de Zaanse schans.
We hebben het ook over Floris V (ambachten}, de 80 jarige oorlog, de VOC (houtzaagmolen)
Ik pas mijn gastlessen aan. In een kleuterklas over de poldermolen en de korenmolen en dan afsluiten met pannenkoekjes bakken op een gourmetstel of leuke kleurplaten.
U vraagt wij draaien.
Sinds dit jaar ben ik lid van een “Talentcirkel” van het schoolbestuur “SAKS” (Samenwerking Alkmaarse Katholieke Scholen”.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord

vorige 1 2 volgende

ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen