zoeken

Zoekresultaten



KiKa Klassenspel
gastlessen
KiKa Klassenspel
Met deze gratis gastles voor groep 6, 7 en 8 biedt KiKa leerkrachten een interactieve les onder begeleiding van een deskundige gastdocent. Aan de hand van een reeks korte animatiefilmpjes volgen de leerlingen Sarah, een meisje met leukemie. Meer informatie? Neem een proefaccount
Dierenrechten
gastlessen
Dierenrechten
Wij geven lessen over dierenrechten, dierethiek, onze organisatie Animal Rights, activisme, de veehouderij, veganisme, vegetarisme, plantaardige voeding. Meer informatie? Neem een proefaccount
Rouw en Waardering
gastlessen
Rouw en Waardering
Na de zelfdoding van haar zus bleef filmmaakster Marieke Widlak achter met een machteloos gevoel. Had ze wel voldoende waardering naar haar zus uitgesproken? In de film zoekt Marieke naar antwoorden bij haar vader, moeder en andere zus. NU OF NOOIT MEER is een ode aan het uitspreken van liefdevolle waardering.

Trailer documentaire : https://vimeo.com/277666523

In een gastles van ongeveer 50 minuten gebruikt Marieke haar documentaire als springplank om de thema's rouw en waardering te bespreken, en om een gesprek in de klas op gang te brengen.
Meer informatie? Neem een proefaccount
18+? Verzekeren dus!
gastlessen
18+? Verzekeren dus!
Door het geven van gratis gastlessen op scholen wil Zorgverzekeringslijn voorkomen dat jongeren premieachterstanden opbouwen.
Na afloop van de gastles begrijpen de leerlingen hoe het Nederlandse zorgstelsel in elkaar zit. Zij zijn zich ervan bewust dat het niet betalen van de zorgpremie grote financiële gevolgen heeft en weten dat ze zorgtoeslag kunnen aanvragen.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Molens en scholen
gastlessen
Molens en scholen
Als meester van groep 8 ging ik regelmatig met mijn klas op excursie. Kazemattenmuseum te Kornwerderzand (Zuiderzeewerken en WO II), stadswandeling in Alkmaar ( 80 jarige oorlog, architectuur, museum met o.a. gerechtsschilderijen).
In Kornwerderzand leidde ik ook wel een groepje van mijn eigen klas rond. In 1990 werd ik gevraagd om vrijwilliger te worden. Ik was net gestopt als landelijk tennisscheidsrechter, vond ik dat wel een prima idee.

Naast 'Wel een beetje vreemd', de enige kaaskop tussen de Friezen, maar ik was wel ooit in Sneek geboren, omdat mijn vader toen daar bij Van Harenschoenen werkte. Naast rondleiden op het museum, gaf ik ook gastlessen en lezingen ( WO2, Zuiderzeewerken e.d.) op scholen, bejaarden tehuizen, damesclubs, Rotary enz. in Friesland en NH. Ik heb dit tot 2010 gedaan.
In 2001 ging ik in Medemblik wonen. Toen in 2006 plotseling de molenaar overleed, ben ik gevraagd om molenaar te worden.
Ik werd molenaar op meelmolen “De Herder” en heb de molen in gericht als educatieve werkplek over molens en techniek. Als een klas langs kwam, werd die in 3 groepen verdeeld. Een groep werd rond geleid, een groep maakte beslag en bakte pannenkoeken en een groep had techniek opdrachten met mecano, Knex, lego e.d. Ook gaf ik hierover gastlessen op school. Later werd ik ook molenaar in het Zuiderzeemuseum en “De Eendracht” in Alkmaar. Ook in Alkmaar heb ik met financiële ondersteuning van de gemeente een educatieve werkplek ingericht. Ik help leerlingen met hun werkstuk of spreekbeurt en geef gastlessen en lezingen. 3 van deze leerlingen zijn ondertussen ook molenaar geworden. Rond 2016 heb ik mijn molenaar schap beperkt tot “De Eendracht”.
Mijn vrouw stopte met werken en, want ik ben ook nog keramist. Zo’n 34 jaar met de bovenbouw gekleid, maar dan ook bakken en glazuren.
Aangezien molens een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontstaan van Nederland. Heb ik daar een gastles overgemaakt, die begint met de ijstijden en eindigt op de Zaanse schans.
We hebben het ook over Floris V (ambachten}, de 80 jarige oorlog, de VOC (houtzaagmolen)
Ik pas mijn gastlessen aan. In een kleuterklas over de poldermolen en de korenmolen en dan afsluiten met pannenkoekjes bakken op een gourmetstel of leuke kleurplaten.
U vraagt wij draaien.
Sinds dit jaar ben ik lid van een “Talentcirkel” van het schoolbestuur “SAKS” (Samenwerking Alkmaarse Katholieke Scholen”.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Gastlessen Day for Change
gastlessen
Gastlessen Day for Change
Ben je op zoek naar verdieping en haal je graag expertise in de klas? Day for Change biedt nu ook de mogelijkheid om een gastspreker uit te nodigen bij jou in de klas!

We hebben per niveau (po, vo en mbo) gastlessen (45 – 60 minuten) klaar staan over Wereldburgerschap, Duurzaam Ondernemen en Eigen Geld.

Hieronder vind je informatie per gastles.

In de gastles Wereldburgerschap vertalen we wereldburgerschap naar de praktijk en stimuleren we jouw leerlingen tot actief wereldburgerschap. Hoe laat je leerlingen aan de slag gaan met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) en inzicht krijgen in hoe hun gedrag de wereld beïnvloedt?

De gastles Duurzaam Ondernemen maakt leerlingen bewust van duurzaam ondernemerschap als carriereperspectief.
We bespreken hoe je door middel van de 3 P’s van People, Planet en Profit meerwaarde kan creëren door te ondernemen: niet alleen financiële waarde (winst), maar ook waarde voor mens en milieu.

In de gastles Eigen Geld laten we de leerlingen zien hoe de keuzes die zij maken als consument invloed hebben op de rest van de wereld. We werken aan bewustwording rondom duurzame merken en laten de leerlingen een overzicht maken van hun eigen inkomsten en uitgaven. Door middel van stellingen en een quiz starten we een gesprek over onderwerpen als sparen en lenen.

De gastlessen kunnen los worden afgenomen maar ook als onderdeel van het lesprogramma van Day for Change: de Day for Change Actie.

Kijk voor meer info op https://dayforchange.nl/
Meer informatie? Neem een proefaccount
Day for Change Actie
projecten
Day for Change Actie
Een kind dat hier zelfgemaakte jam verkoopt aan de buurvrouw. Dat kan het begin zijn van een restaurant in Oeganda. Zo werkt Day for Change.

Tijdens de Day for Change Actie draait het om wereldburgerschap, duurzaam ondernemerschap en omgaan met geld. Leerlingen gaan als bewuste ondernemers aan de slag.

Tijdens het project starten leerlingen met een microkrediet van Day for Change een eigen onderneming.

Ze ervaren dat de waarde van geld relatief is, dat een klein bedrag een groot bedrag kan worden en dat zij door hun ondernemerschap en creativiteit kunnen bijdragen aan een betere wereld.

Naast bewustwording ontwikkelen leerlingen hun sociale en ondernemende vaardigheden. Ze leren ze hoe ze een goed en duurzaam ondernemersplan moeten schrijven en presenteren. Door middel van de 3Ps van People, Planet en Profit leren ze meerwaarde creëren met hun product of dienst: niet alleen financiële waarde (winst), maar ook waarde voor mens en milieu. De winst die zij maken komt bovendien ten goede aan ondernemende mensen wereldwijd. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

21e eeuwse vaardigheden Ook werken leerlingen aan de 21e eeuwse vaardigheden: creatief denken, probleem oplossen, samenwerken, communiceren, informatievaardigheden, sociale/culturele vaardigheden en zelfregulering.

Lesmateriaal Het lesmateriaal van de Day for Change Actie bestaat uit een werkboek voor de leerlingen en een handleiding voor docenten. Met behulp van tekst, videomateriaal, werkbladen en lesactiviteiten worden de leerlingen (en docenten) begeleid in het opzetten van een eigen duurzame onderneming.

Je ontvangt van ons het microkrediet. We maken samen een planning en bieden ondersteuning tijdens, voor en na de actie. Een preview van het lesmateriaal is beschikbaar op onze website.

Het werkboek is beschikbaar voor VMBO (ook in te zetten voor het keuzedeel ondernemen) en voor HAVO-VWO. In principe kan je met het lesmateriaal zelf aan de slag!

Gastlessen Naast het lesmateriaal bieden wij ook een uitgebreid programma met gastlessen en meer begeleiding vanuit Day for Change. Wij bieden onder anderen een gastles Duurzaam Ondernemen, een gastles Wereldburgerschap en een gastles Eigen Geld. Deze lessen zijn ook los af te nemen. Ook zijn wij er graag bij als de leerlingen hun ondernemersplannen presenteren (pitchen) en komen we indien gewenst langs aan het eind van het project om voor een feestelijke en inhoudelijk afsluiting te zorgen.

Online programma De Day for Change Actie is nu ook als online programma beschikbaar met een reeks online videolessen en opdrachten. Handig nu we niet altijd voor de klas kunnen staan!

Heeft het bovenstaande je interesse gewekt? Neem contact met ons op dan kijken we samen hoe de Day for Change Actie bij jou op school in het programma past!
Meer informatie? Neem een proefaccount
Meidenvenijn is niet fijn!
lespakketten
Meidenvenijn is niet fijn!
Meidenvenijn is niet fijn! is een lesmethode dat pesten en pestgedrag onder meisjes tegengaat. Doelgroep zijn de meisjes van 9 tot 15 jaar. (groepen 7 en 8 van het basisonderwijs en de eerste groepen van het voortgezet onderwijs.) De methode bestaat uit een aantrekkelijke box waarin een uitgebreide handleiding met 4 lesblokken, grote praatkaarten,kleine praatkaartjes, werkboekjes voor de meisjes, afsprakenposters, ouderfolders et cetera. ook workshops en cursussen kunnen worden gevolgd. Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord
ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen