zoeken

Zoekresultaten



Mensjesrechten
lespakketten
Mensjesrechten
Aan de hand van minidocumentaires over de herkenbare en indrukwekkende verhalen van kinderen in Nederland, gaan leerlingen aan de slag met actuele kinderrechtenkwesties in Nederland. Het lesmateriaal daagt leerlingen uit kinderrechtenproblemen in kaart te brengen, naar oplossingen te zoeken en zich een mening te vormen over lastige stellingen en dillemma's. Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Jongeren in debat met politiek
projecten
Jongeren in debat met politiek
Ter voorbereiding op de aankomende verkiezingen van 12 september aanstaande, organiseert UNICEF i.s.m. het Nederlands Debat Instituut op 10 september een debat tussen jongerenvertegenwoordigers van de politieke partijen en jongeren uit het voortgezet onderwijs. Bent u een actieve debatschool? Dan is dit wellicht interessant voor u! Codename Future is door UNICEF gevraagd om scholen uit te nodigen zich aan te melden voor dit debat. Om aan het debat deel te kunnen nemen vindt een voorronde plaats op 1 september waaraan 20 scholen deel kunnen nemen. Deze scholen kunnen een team van 4 leerlingen (leerjaar 2 en 3) afvaardigen, waar een vakjury uiteindelijk 8 scholen zal selecteren. Zij zullen vervolgens op 10 september in debat gaan met de jongerenvertegenwoordigers van de politieke partijen over belangrijke thema’s uit de samenleving. Hier worden zij op voorbereid door het Nederlands Debat Instituut. Algemene informatie Doelgroep: leerjaar 2 en 3 van het voortgezet onderwijs. Planning: •1 september 2012: debattoernooi, voorronde 20 scholen •Week van 3 september 2012: Voorbereiding op debat met de politiek. Dagdeel op de school o.l.v. het Nederlands Debat Instituut •10 september 2012: 8 scholen in debat met politiek o.l.v. het Nederlands Debat Instituut Klik hier voor meer informatie (PDF): http://www.codenamefuture.nl/files/UNICEF%20THE%20BATTLE.PDF Meedoen? Aanmelden kan via martijn@codenamefuture.nl of bel 070-302.47.70. Er kunnen nog maximaal 5 scholen deelnemen! Meer informatie? Neem een proefaccount
Lespakket over bont
lespakketten
Lespakket over bont
Sinds een aantal jaren zijn bontkragen ruimschoots aanwezig in het straatbeeld. Bont voor Dieren vindt dit erg verontrustend en probeert mensen via verschillende campagnes bewust te maken van het dierenleed dat er komt kijken bij de productie van bont. Om ook kinderen te bereiken heeft Bont voor Dieren een lespakket samengesteld voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Deze les heeft als doel het overbrengen van informatie over de productie van bont zodat kinderen zich bewust zijn van hetgeen dat te koop is in de winkels.

De les kan ingepast worden in het reguliere programma. U ontvangt een handleiding, een tekstboekje en een werkboekje. De handleiding geeft uitleg over de basisles en levert de nodige achtergrond informatie over bont.

Bont voor Dieren vindt het belangrijk dat kinderen kennis hebben over bont omdat er vandaag de dag steeds meer bont wordt gedragen. De insteek van de les is dat het belangrijk is om te weten waar bont vandaan komt en waarom de Bont voor Dieren de productie van bont niet rechtvaardig vindt. Belangrijk hierbij is dat de Bont voor Dieren niemand wil veroordelen die er wel voor kiest om bont te dragen. Leerlingen met een bontkraag willen wij niet bestempelen als ‘fout’, maar we vinden het wel van belang dat de leerlingen weten waar ze voor kiezen en weten hoe het anders zou kunnen. Om dit te bereiken zijn er voor de les de volgende doelen opgesteld:
- De leerlingen kunnen vertellen waar bont vandaan komt, hoe het geproduceerd wordt en wat in grote lijnen de leefomstandigheden van de dieren zijn;
- De leerlingen kunnen enkele argumenten opnoemen van voor- en tegenstanders van het dragen van bont;
- De leerlingen kunnen aan de hand van de genoemde argumenten beschrijven of zij voor of tegen bont zijn en waarom.

De les haakt met deze doelen in op twee kerndoelen voor het basisonderwijs. Het betreft doelen binnen het leergebied oriëntatie op jezelf en de wereld.
- 35; de leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
- 39; de leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Qoxoti: vluchten voor de dorst
projecten
Qoxoti: vluchten voor de dorst
"Al mijn koeien zijn dood", vertelt burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort. "Wij lieten mijn man achter aan de kant van de weg", zucht politica Kathleen Ferrier en voetbaltrainer John van den Brom rapporteert dat hij rende voor zijn leven. In de Hoorn van Afrika ontmoette fotograaf Jaco Klamer vluchtelingen voor honger, dorst en geweld. Zes (bekende) Nederlanders vertellen elk het verhaal van een vluchteling. Zo komt de droogte heel dichtbij. "Mijn zeven kinderen huilden", beschrijft actrice Abke Bruins en scholier Marijn Klamer meldt dat hij geen energie had om oma te begraven. Kunstenares Mary Treu constateert: "Dat ik mijn man elke dag moet missen doet pijn." Loop - in gedachten mee met de jonge herdersjongen Achmed. Leer Ebrahim en Fatima kennen. Luister naar het vluchtverhaal van Nur en de lotgevallen van Rochia. Leef mee met moeder Binto. Luister ook naar het verhaal van Luipaard! Bekijk de droogte door zijn ogen. Beleef, ontdek en speel. Meer informatie? Neem een proefaccount
Kinderen die gewoon kind willen zijn
lespakketten
Kinderen die gewoon kind willen zijn
Een actieve en speelse manier van kennismaken met de kinderrechten. De leerlingen worden gestimuleerd om actief over het belang van de kinderrechten na te denken. De les begint met het uitdelen van ‘paspoorten’ waarin de leerlingen hun persoonlijke gegevens kunnen invullen. Vervolgens wordt een korte animatiefilm vertoond. De film wordt mondeling besproken en de leerlingen krijgen een aantal kijkvragen. Als afsluiting spelen de leerlingen een spel. Meer informatie? Neem een proefaccount
Ontmoet de familie Muthuku
lespakketten
Ontmoet de familie Muthuku
Het grote gezin Muthuku woont in een sloppenwijk in Nairobi, Kenia. Mensenrechtenthema's als onderwijs, armoede, veiligheid en gezondheidszorg komen aan bod in dit multimediale lespakket. In tien afleveringen biedt steeds een ander jong familielid een kijkje in het leven in een sloppenwijk. Bij iedere aflevering is een complete les gemaakt. Leerlingen leren via een kijkje in het leven van de familie over de situatie daar, (over)leven in een sloppenwijk. Ze komen erachter dat armoede en aan armoede gerelateerde problemen, eigenlijk mensenrechten kwesties zijn. Wat zijn die mensenrechten dan precies? En hoe werken die? Ten slotte denken ze na over verbeteringen en mogelijke oplossingen van armoede. En natuurlijk dragen ze direct hun steentje bij door het project of de les af te sluiten met een actie. Het hele pakket is geschikt voor een project(week), de lessen zijn ook los te bestellen. (1 uur per complete les) Meer informatie? Neem een proefaccount
Ideals
lespakketten
Ideals
Gebruik je talent voor een betere wereld! IDEALS is een project voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs en gaat over ontwikkelingssamenwerking. Leerlingen ontdekken met behulp van digitaal lesmateriaal waarom er grote verschillen zijn op de wereld. Vervolgens maken ze een kunstwerk (lied, rap, foto, poster, filmpje) waarmee geld ingezameld wordt voor een door hun gekozen organisatie. Meer informatie? Neem een proefaccount
Hier ben ik veilig
lespakketten
Hier ben ik veilig
'Hier ben ik veilig' is een multimediaal lespakket over vluchtelingen in Nederland. Waarom vluchten mensen? Wanneer mogen vluchtelingen in Nederland blijven? En wat heb je nodig om hier weer een nieuw bestaan op te bouwen? Aan de hand van verhalen van vluchtelingen wordt het asielbeleid uitgelegd en leren kinderen wat het betekent in een vreemd land een nieuw bestaan op te bouwen. Meer informatie? Neem een proefaccount
Molens en scholen
gastlessen
Molens en scholen
Als meester van groep 8 ging ik regelmatig met mijn klas op excursie. Kazemattenmuseum te Kornwerderzand (Zuiderzeewerken en WO II), stadswandeling in Alkmaar ( 80 jarige oorlog, architectuur, museum met o.a. gerechtsschilderijen).
In Kornwerderzand leidde ik ook wel een groepje van mijn eigen klas rond. In 1990 werd ik gevraagd om vrijwilliger te worden. Ik was net gestopt als landelijk tennisscheidsrechter, vond ik dat wel een prima idee.

Naast 'Wel een beetje vreemd', de enige kaaskop tussen de Friezen, maar ik was wel ooit in Sneek geboren, omdat mijn vader toen daar bij Van Harenschoenen werkte. Naast rondleiden op het museum, gaf ik ook gastlessen en lezingen ( WO2, Zuiderzeewerken e.d.) op scholen, bejaarden tehuizen, damesclubs, Rotary enz. in Friesland en NH. Ik heb dit tot 2010 gedaan.
In 2001 ging ik in Medemblik wonen. Toen in 2006 plotseling de molenaar overleed, ben ik gevraagd om molenaar te worden.
Ik werd molenaar op meelmolen “De Herder” en heb de molen in gericht als educatieve werkplek over molens en techniek. Als een klas langs kwam, werd die in 3 groepen verdeeld. Een groep werd rond geleid, een groep maakte beslag en bakte pannenkoeken en een groep had techniek opdrachten met mecano, Knex, lego e.d. Ook gaf ik hierover gastlessen op school. Later werd ik ook molenaar in het Zuiderzeemuseum en “De Eendracht” in Alkmaar. Ook in Alkmaar heb ik met financiële ondersteuning van de gemeente een educatieve werkplek ingericht. Ik help leerlingen met hun werkstuk of spreekbeurt en geef gastlessen en lezingen. 3 van deze leerlingen zijn ondertussen ook molenaar geworden. Rond 2016 heb ik mijn molenaar schap beperkt tot “De Eendracht”.
Mijn vrouw stopte met werken en, want ik ben ook nog keramist. Zo’n 34 jaar met de bovenbouw gekleid, maar dan ook bakken en glazuren.
Aangezien molens een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontstaan van Nederland. Heb ik daar een gastles overgemaakt, die begint met de ijstijden en eindigt op de Zaanse schans.
We hebben het ook over Floris V (ambachten}, de 80 jarige oorlog, de VOC (houtzaagmolen)
Ik pas mijn gastlessen aan. In een kleuterklas over de poldermolen en de korenmolen en dan afsluiten met pannenkoekjes bakken op een gourmetstel of leuke kleurplaten.
U vraagt wij draaien.
Sinds dit jaar ben ik lid van een “Talentcirkel” van het schoolbestuur “SAKS” (Samenwerking Alkmaarse Katholieke Scholen”.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Jonge mantelzorgers
gastlessen
Jonge mantelzorgers
Jonge mantelzorgers zijn jongeren die extra belast zijn met de dagelijkse zorgtaken of zich regelmatig zorgen maken over een ouder, broer of zus met een lichamelijke en/of psychische beperking, verslaving of chronische ziekte. Fawaka wil met de gastlessen jongeren en hun omgeving bewust maken dat ze mantelzorger zijn en wat dit betekent. Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord

vorige 1 2 3 4 5 volgende

ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen