zoeken
Zoekresultaten
-
gastlessen
Ik Ben Hier en Ik Geef . . .
Met de deelnemers onderzoeken waar zij voor gaan en wat hen blij en vrij maakt. Met verschillende oefeningen ontdekken waar zij in het leven staan en ontdekken wat hun toegevoegde waarde is voor de maatschappij. Behandelt: schooluitval, motivatie, iemand zijn voor de ander Meer informatie? Neem een proefaccount -
gastlessen
Het leven met een handicap!
Jelmer zit al vanaf zijn geboorte in een rolstoel en heeft een motorische beperking. Hij vertelt door middel van video's en verhalen over zijn dagelijkse bezigheden en de problemen waar hij tegen aan loopt. Jelmer weet keer op keer de klas weer te boeien met zijn innemende verhaal. Aan het einde van zijn presentatie heeft hij voor de leerlingen nog enkele kritische vragen op papier, waarmee hij de discussie over "gehandicapten" op gang weet te krijgen. Meer informatie? Neem een proefaccount -
projecten
Day for Change Actie
Een kind dat hier zelfgemaakte jam verkoopt aan de buurvrouw. Dat kan het begin zijn van een restaurant in Oeganda. Zo werkt Day for Change.
Tijdens de Day for Change Actie draait het om wereldburgerschap, duurzaam ondernemerschap en omgaan met geld. Leerlingen gaan als bewuste ondernemers aan de slag.
Tijdens het project starten leerlingen met een microkrediet van Day for Change een eigen duurzame onderneming.
Ze ervaren dat de waarde van geld relatief is, dat een klein bedrag een groot bedrag kan worden en dat zij door hun ondernemerschap en creativiteit kunnen bijdragen aan een betere wereld.
Naast bewustwording ontwikkelen leerlingen hun sociale en ondernemende vaardigheden. Zo leren ze hoe ze een goed en duurzaam ondernemersplan moeten schrijven en presenteren. Door middel van de 3Ps van People, Planet en Profit leren ze meerwaarde creëren met hun product of dienst: niet alleen financiële waarde (winst), maar ook waarde voor mens en milieu. De winst die zij maken komt bovendien ten goede aan ondernemende mensen wereldwijd. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
21e eeuwse vaardigheden Ook werken leerlingen aan de 21e eeuwse vaardigheden: creatief denken, probleem oplossen, samenwerken, communiceren, informatievaardigheden, sociale/culturele vaardigheden en zelfregulering.
Lesmateriaal Het lesmateriaal van de Day for Change Actie bestaat uit een werkboek voor de leerlingen en een handleiding voor docenten. Met behulp van tekst, videomateriaal, werkbladen en lesactiviteiten worden de leerlingen (en docenten) begeleid in het opzetten van een eigen duurzame onderneming.
Je ontvangt van ons het microkrediet. We maken samen een planning en bieden ondersteuning tijdens, voor en na de actie. Een preview van het lesmateriaal is beschikbaar op onze website.
Het werkboek is beschikbaar voor groep 7 &8 van het PO, voor het VMBO (ook in te zetten voor het keuzedeel ondernemen) en voor HAVO-VWO. In principe kan je met het lesmateriaal zelf aan de slag!
Gastlessen Naast het lesmateriaal bieden wij ook een uitgebreid programma met gastlessen en meer begeleiding vanuit Day for Change. Wij bieden onder anderen een gastles Duurzaam Ondernemen, een gastles Wereldburgerschap en een gastles Eigen Geld. Deze lessen zijn ook los af te nemen. Ook zijn wij er graag bij als de leerlingen hun ondernemersplannen presenteren (pitchen) en komen we indien gewenst langs aan het eind van het project om voor een feestelijke en inhoudelijk afsluiting te zorgen.
Online programma De Day for Change Actie is nu ook als online programma beschikbaar met een reeks online videolessen en opdrachten. Handig nu we niet altijd voor de klas kunnen staan!
Heeft het bovenstaande je interesse gewekt? Neem contact met ons op dan kijken we samen hoe de Day for Change Actie bij jou op school in het programma past! Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Werken aan vertrouwen
Behalve lespakketten heeft DNB ook ander materiaal voor het onderwijs, zoals de interactieve presentatie Werken aan vertrouwen. Zie de homepage van www.dnb.nl Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Hoedster van financiele stabiliteit
Behalve lespakketten heeft DNB ook ander materiaal voor het onderwijs ontwikkeld, zoals deze corporate brochure over de taken van de Nederlandsche Bank. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Poster over Nederlandse bankbiljetten
Behalve deze poster stelt DNB ook ander materiaal voor het onderwijs beschikbaar, zoals diverse lespakketten. Meer informatie? Neem een proefaccount - Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord -
lespakketten
DVD Vertrouwd met geld
Naast lespakketten heeft DNB ook ander materiaal voor het onderwijs ontwikkeld, zoals de DVD Vertrouwd met geld Meer informatie? Neem een proefaccount -
projecten
De Roze Olifant
De Roze Olifant is er voor leerlingen en docenten in het onderwijs die zelf moeite hebben om homo/biseksualiteit bespreekbaar te maken.
Is homo/biseksualiteit lastig bespreekbaar op uw school of hebben er homofobe incidenten op uw school voorgedaan? De Roze Olifant kan als belangenbehartiger het gesprek voor u aangaan met de schoolleiding, en u blijft anoniem.
De Roze Olifant kan op uw school een proces op gang brengen dat er toe leidt dat er wel eens over homo/biseksualiteit gesproken wordt. Ook kan de Roze Olifant helpen met het opzetten van activiteiten op uw school die homo/biskeksualiteit bespreekbaar en zichtbaar maken. Meer informatie? Neem een proefaccount -
projecten
Gay-Straight Alliance
Een Gay-Straight Alliance (GSA) is een clubje van homo- en heteroleerlingen (en docenten) die samen het onderwerp homo/biseksualiteit bespreekbaar maken op school. Een GSA gaat actief het gesprek aan over homo/bisksualiteit met medeleerlingen, docenten en schoolleiding. In Nederland zijn er op verschillende scholen GSA's. Het netwerk van GSA's organiseren soms acties en bijeenkomsten. Zo wordt er twee keer per jaar een landelijke GSA-dag georganiseerd om kennis en ervaringen uit te wisselen. Ook worden er landelijke acties georganiseerd zoals de GSA-week waarin GSA's hun medeleerlingen vragen een verklaring tegen homodiscriminatie te ondertekenen of zoals de actie tijdens coming out dag 2009 waarbij GSA's hun schoolleiding hebben gevraagd een manifest te ondertekenen waarin de school aangeeft zich in te zetten om homoseksualiteit bespreekbaar te maken op school. Een GSA kan veel betekenen op een school. De kracht van de GSA zit in het feit dat homo en heteroleerlingen samen een statement maken en dat het gesprek over homo/biskesualiteit door jongeren zelf op gang wordt gebracht, van binnen de school zelf. COC Nederland activeert jongeren om een GSA op te zetten en ondersteunt, begeleidt en faciliteert hierbij. Een GSA is dan ook altijd een initiatief van jongeren zelf. Als u echter als docent samen met jongeren een GSA wilt oprichten kan dat ook. U kunt hiervoor contact met ons opnemen. Meer informatie? Neem een proefaccount -
projecten
Voorlichting door het COC
Homo/biseksualiteit kan op school vaak een lastig thema zijn om te bespreken. Volgens de Inspectie van Onderwijs zegt bijvoorbeeld 50% van alle leerlingen dat je maar beter niet voor je geaardheid uit kunt komen op school omdat de sfeer daarvoor niet veilig genoeg zou zijn. Het COC kan u helpen om het onderwerp homo/biseksualiteit bespreekbaar te maken met een gastles. Voorlichting over homo/biskesualiteit door het COC wordt georganiseerd door het COC in uw regio. Voorlichters staan in tweetal (meestal een homo en een lesbienne) voor de klas en vertellen over homoseksualiteit. Daarnaast zijn de voorlichters ook getraind om met verschillende middelen om homo/biseksualiteit te bespreken. Voorlichters gaan het gesprek aan met de klas. Meer informatie? Neem een proefaccount - Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord