zoeken

Zoekresultaten



Molens en scholen
gastlessen
Molens en scholen
Als meester van groep 8 ging ik regelmatig met mijn klas op excursie. Kazemattenmuseum te Kornwerderzand (Zuiderzeewerken en WO II), stadswandeling in Alkmaar ( 80 jarige oorlog, architectuur, museum met o.a. gerechtsschilderijen).
In Kornwerderzand leidde ik ook wel een groepje van mijn eigen klas rond. In 1990 werd ik gevraagd om vrijwilliger te worden. Ik was net gestopt als landelijk tennisscheidsrechter, vond ik dat wel een prima idee.

Naast 'Wel een beetje vreemd', de enige kaaskop tussen de Friezen, maar ik was wel ooit in Sneek geboren, omdat mijn vader toen daar bij Van Harenschoenen werkte. Naast rondleiden op het museum, gaf ik ook gastlessen en lezingen ( WO2, Zuiderzeewerken e.d.) op scholen, bejaarden tehuizen, damesclubs, Rotary enz. in Friesland en NH. Ik heb dit tot 2010 gedaan.
In 2001 ging ik in Medemblik wonen. Toen in 2006 plotseling de molenaar overleed, ben ik gevraagd om molenaar te worden.
Ik werd molenaar op meelmolen “De Herder” en heb de molen in gericht als educatieve werkplek over molens en techniek. Als een klas langs kwam, werd die in 3 groepen verdeeld. Een groep werd rond geleid, een groep maakte beslag en bakte pannenkoeken en een groep had techniek opdrachten met mecano, Knex, lego e.d. Ook gaf ik hierover gastlessen op school. Later werd ik ook molenaar in het Zuiderzeemuseum en “De Eendracht” in Alkmaar. Ook in Alkmaar heb ik met financiële ondersteuning van de gemeente een educatieve werkplek ingericht. Ik help leerlingen met hun werkstuk of spreekbeurt en geef gastlessen en lezingen. 3 van deze leerlingen zijn ondertussen ook molenaar geworden. Rond 2016 heb ik mijn molenaar schap beperkt tot “De Eendracht”.
Mijn vrouw stopte met werken en, want ik ben ook nog keramist. Zo’n 34 jaar met de bovenbouw gekleid, maar dan ook bakken en glazuren.
Aangezien molens een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontstaan van Nederland. Heb ik daar een gastles overgemaakt, die begint met de ijstijden en eindigt op de Zaanse schans.
We hebben het ook over Floris V (ambachten}, de 80 jarige oorlog, de VOC (houtzaagmolen)
Ik pas mijn gastlessen aan. In een kleuterklas over de poldermolen en de korenmolen en dan afsluiten met pannenkoekjes bakken op een gourmetstel of leuke kleurplaten.
U vraagt wij draaien.
Sinds dit jaar ben ik lid van een “Talentcirkel” van het schoolbestuur “SAKS” (Samenwerking Alkmaarse Katholieke Scholen”.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Jonge mantelzorgers
gastlessen
Jonge mantelzorgers
Jonge mantelzorgers zijn jongeren die extra belast zijn met de dagelijkse zorgtaken of zich regelmatig zorgen maken over een ouder, broer of zus met een lichamelijke en/of psychische beperking, verslaving of chronische ziekte. Fawaka wil met de gastlessen jongeren en hun omgeving bewust maken dat ze mantelzorger zijn en wat dit betekent. Meer informatie? Neem een proefaccount
Verkeringsgeweld:  theater en les
projecten
Verkeringsgeweld: theater en les
Onderzoek onder vrouwen in Blijf van mijn lijf huizen wijst uit dat de eerste signalen van het latere geweld vaak al in de verkeringstijd aan te wijzen zijn. Doorslaande Liefde is een preventieproject waarin we leerlingen voorlichten over negen van deze signalen Meer informatie? Neem een proefaccount
Ik Ben Hier en Ik Geef . . .
gastlessen
Ik Ben Hier en Ik Geef . . .
Met de deelnemers onderzoeken waar zij voor gaan en wat hen blij en vrij maakt. Met verschillende oefeningen ontdekken waar zij in het leven staan en ontdekken wat hun toegevoegde waarde is voor de maatschappij. Behandelt: schooluitval, motivatie, iemand zijn voor de ander Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Het leven met een handicap!
gastlessen
Het leven met een handicap!
Jelmer zit al vanaf zijn geboorte in een rolstoel en heeft een motorische beperking. Hij vertelt door middel van video's en verhalen over zijn dagelijkse bezigheden en de problemen waar hij tegen aan loopt. Jelmer weet keer op keer de klas weer te boeien met zijn innemende verhaal. Aan het einde van zijn presentatie heeft hij voor de leerlingen nog enkele kritische vragen op papier, waarmee hij de discussie over "gehandicapten" op gang weet te krijgen. Meer informatie? Neem een proefaccount
Gastlessen Day for Change
gastlessen
Gastlessen Day for Change
Ben je op zoek naar verdieping en haal je graag expertise in de klas? Day for Change biedt nu ook de mogelijkheid om een gastspreker (online) uit te nodigen bij jou in de klas!

We hebben per niveau (po, vo en mbo) gastlessen (45 – 60 minuten) klaar staan over Wereldburgerschap, Duurzaam Ondernemen en Eigen Geld. De gastlessen kunnen ook online gegeven worden!

Hieronder vind je informatie per gastles.

In de gastles Wereldburgerschap vertalen we wereldburgerschap naar de praktijk en stimuleren we jouw leerlingen tot actief wereldburgerschap. Hoe laat je leerlingen aan de slag gaan met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) en inzicht krijgen in hoe hun gedrag de wereld beïnvloedt?

De gastles Duurzaam Ondernemen maakt leerlingen bewust van duurzaam ondernemerschap als carriereperspectief.
We bespreken hoe je door middel van de 3 P’s van People, Planet en Profit meerwaarde kan creëren door te ondernemen: niet alleen financiële waarde (winst), maar ook waarde voor mens en milieu.

In de gastles Eigen Geld laten we de leerlingen zien hoe de keuzes die zij maken als consument invloed hebben op de rest van de wereld. We werken aan bewustwording rondom duurzame merken en laten de leerlingen een overzicht maken van hun eigen inkomsten en uitgaven. Door middel van stellingen en een quiz starten we een gesprek over onderwerpen als sparen en lenen.

De gastlessen kunnen los worden afgenomen maar ook als onderdeel van het lesprogramma van Day for Change: de Day for Change Actie.

Kijk voor meer info op Day for Change
Meer informatie? Neem een proefaccount
Day for Change Actie
projecten
Day for Change Actie
Een kind dat hier zelfgemaakte jam verkoopt aan de buurvrouw. Dat kan het begin zijn van een restaurant in Oeganda. Zo werkt Day for Change.

Tijdens de Day for Change Actie draait het om wereldburgerschap, duurzaam ondernemerschap en omgaan met geld. Leerlingen gaan als bewuste ondernemers aan de slag.

Tijdens het project starten leerlingen met een microkrediet van Day for Change een eigen duurzame onderneming.

Ze ervaren dat de waarde van geld relatief is, dat een klein bedrag een groot bedrag kan worden en dat zij door hun ondernemerschap en creativiteit kunnen bijdragen aan een betere wereld.

Naast bewustwording ontwikkelen leerlingen hun sociale en ondernemende vaardigheden. Zo leren ze hoe ze een goed en duurzaam ondernemersplan moeten schrijven en presenteren. Door middel van de 3Ps van People, Planet en Profit leren ze meerwaarde creëren met hun product of dienst: niet alleen financiële waarde (winst), maar ook waarde voor mens en milieu. De winst die zij maken komt bovendien ten goede aan ondernemende mensen wereldwijd. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

21e eeuwse vaardigheden Ook werken leerlingen aan de 21e eeuwse vaardigheden: creatief denken, probleem oplossen, samenwerken, communiceren, informatievaardigheden, sociale/culturele vaardigheden en zelfregulering.

Lesmateriaal Het lesmateriaal van de Day for Change Actie bestaat uit een werkboek voor de leerlingen en een handleiding voor docenten. Met behulp van tekst, videomateriaal, werkbladen en lesactiviteiten worden de leerlingen (en docenten) begeleid in het opzetten van een eigen duurzame onderneming.

Je ontvangt van ons het microkrediet. We maken samen een planning en bieden ondersteuning tijdens, voor en na de actie. Een preview van het lesmateriaal is beschikbaar op onze website.

Het werkboek is beschikbaar voor groep 7 &8 van het PO, voor het VMBO (ook in te zetten voor het keuzedeel ondernemen) en voor HAVO-VWO. In principe kan je met het lesmateriaal zelf aan de slag!

Gastlessen Naast het lesmateriaal bieden wij ook een uitgebreid programma met gastlessen en meer begeleiding vanuit Day for Change. Wij bieden onder anderen een gastles Duurzaam Ondernemen, een gastles Wereldburgerschap en een gastles Eigen Geld. Deze lessen zijn ook los af te nemen. Ook zijn wij er graag bij als de leerlingen hun ondernemersplannen presenteren (pitchen) en komen we indien gewenst langs aan het eind van het project om voor een feestelijke en inhoudelijk afsluiting te zorgen.

Online programma De Day for Change Actie is nu ook als online programma beschikbaar met een reeks online videolessen en opdrachten. Handig nu we niet altijd voor de klas kunnen staan!

Heeft het bovenstaande je interesse gewekt? Neem contact met ons op dan kijken we samen hoe de Day for Change Actie bij jou op school in het programma past!
Meer informatie? Neem een proefaccount
Werken aan vertrouwen
lespakketten
Werken aan vertrouwen
Behalve lespakketten heeft DNB ook ander materiaal voor het onderwijs, zoals de interactieve presentatie Werken aan vertrouwen. Zie de homepage van www.dnb.nl Meer informatie? Neem een proefaccount
Hoedster van financiele stabiliteit
lespakketten
Hoedster van financiele stabiliteit
Behalve lespakketten heeft DNB ook ander materiaal voor het onderwijs ontwikkeld, zoals deze corporate brochure over de taken van de Nederlandsche Bank. Meer informatie? Neem een proefaccount
Poster over Nederlandse bankbiljetten
lespakketten
Poster over Nederlandse bankbiljetten
Behalve deze poster stelt DNB ook ander materiaal voor het onderwijs beschikbaar, zoals diverse lespakketten. Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord

vorige 1 2 3 4 5 volgende

ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen