zoeken

Zoekresultaten



Debat in de klas
gastlessen
Debat in de klas
Vind jij dat je alles moet kunnen zeggen over andermans geloof? Is het oké om af en toe lachgas te gebruiken? En vind je het verkeerd om naaktfoto’s te maken, of enkel om ze door te sturen?

Vrijheid van meningsuiting in het onderwijs is op dit moment een hot topic. Durven leerlingen met een controversiële mening deze ook te uiten? Als gespreksleiders introduceren wij verschillende vraagstukken die spelen in de maatschappij, over onderwerpen waar jongeren mee in aanraking komen. Iedereen mag zijn mening uiten en zijn standpunt verdedigen. Geen zorgen, wij zijn er niet om met een vingertje te wijzen! Wij zijn immers geen ouders of docenten, we leiden slechts het gesprek in goede banen.

Onder onze begeleiding voeren de leerlingen een open gesprek, waarbij respect voor andermans standpunt een belangrijk speerpunt is. Hoe respecteer je andermans standpunt, ook als je hier zelf niet achter staat? Door zonder vooroordelen met elkaar in gesprek te gaan openen we de dialoog en maken we moeilijke onderwerpen bespreekbaar.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Online ARTTALKS over de lesstof CKV
gastlessen
Online ARTTALKS over de lesstof CKV
ARTTRA werkt met een team van gespecialiseerde kunsthistorici die online ARTTALKS kunnen geven.

Ter inspiratie worden zowel de beeldende kunst als de architectuur van het gekozen onderwerp onder de loep genomen.
• de hofcultuur in de zestiende en zeventiende eeuw
• de burgerlijke cultuur van Nederland in de zeventiende eeuw
• de cultuur van romantiek en realisme in de negentiende eeuw
• de cultuur van het moderne in de eerste helft twintigste eeuw
• de massacultuur vanaf 1950

extra: classisisme in de barok.

Zie voor het complete overzicht Arttra CKV
Meer informatie? Neem een proefaccount
Word zwambassadeur
gastlessen
Word zwambassadeur
Door goed naar natuurlijke systemen te kijken, is het écht mogelijk om tot een duurzame manier van produceren en consumeren te komen. Met de kweek van oesterzwammen roep je een halt toe aan de verspilling van reststromen van koffieprut en maak je van afval voedsel. Zo: voorkom je veel waterverspilling voorkom je CO2-productie zorg je dat jouw maaltijd minder voedselkilometers en fossiele brandstoffen gebruikt (gemiddeld legt iedere maaltijd 12.000 km af) Meer informatie? Neem een proefaccount
KiKa Klassenspel
gastlessen
KiKa Klassenspel
Met deze gratis gastles voor groep 6, 7 en 8 biedt KiKa leerkrachten een interactieve les onder begeleiding van een deskundige gastdocent. Aan de hand van een reeks korte animatiefilmpjes volgen de leerlingen Sarah, een meisje met leukemie. Meer informatie? Neem een proefaccount
Nieuwsgierige Denkers
gastlessen
Nieuwsgierige Denkers
Nieuwsgierigheid laat ons leren, openstaan voor nieuwe ervaringen én geeft ons een blij en gelukkig gevoel! Kinderen zijn volop nieuwsgierig en stellen soms wel meer dan 200 vragen per dag. Echter... onderzoeken tonen aan dat leerlingen minder nieuwsgierig worden gedurende de basisschool. Hoe kunnen we deze superkracht toch blijven stimuleren bij kinderen op jonge leeftijd? Door te laten zien hoe leuk nieuwsgierigheid is!

In de workshop 'Nieuwsgierige Denkers' neem ik de leerlingen mee in de wereld van nieuwsgierigheid. Waar komt onze nieuwsgierigheid vandaan? Wat gebeurt er nu eigenlijk in je brein als je nieuwsgierig bent? Hoe kun je je eigen nieuwsgierigheid 'aan' zetten? En wat kun je allemaal bereiken als je je nieuwsgierigheid volgt? Ik vertel ze over beroemde nieuwsgierige denkers zoals Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Marie Curie. Hoe komt het dat zij zo nieuwsgierig waren? Wat deden zij anders dan anderen?

De workshop bevat naast boeiende verhalen ook interactieve opdrachten waarin leerlingen samen aan de slag gaan en hun eigen nieuwsgierigheid trainen. Aan het einde van workshop weten de kinderen alles over de kracht van hun nieuwsgierigheid en hoe ze met plezier blijven ontdekken en leren.

Wat leren leerlingen in deze workshop
- De geschiedenis achter nieuwsgierigheid: waar komt het vandaan?
- Tot wat voor ontdekkingen nieuwsgierigheid allemaal heeft geleid
- Hun nieuwsgierigheid uiten met prikkelende opdrachten
- Het nieuwsgierige leven van da Vinci, Picasso, Marie Curie en meer - nieuwsgierige denkers
- Hoe ze zelf nog meer nieuwsgierig kunnen zijn op school en daarbuiten.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Emoji Universe
gastlessen
Emoji Universe
Emoji’s als universele beeldtaal.

Op welke manier heeft het internet onze schrijf- en beeldtaal veranderd? Versta jij Emoji? En kun jij zelf ook communiceren met alléén Emoji’s? Met verschillende experimenten onderzoeken we samen of en hoe Emoji’s onze schrijftaal kan vervangen. We onderzoeken ook welke Emoji’s per cultuur populair zijn en nemen het eigen gebruik van Emoji’s van de leerlingen onder de loep. Vervolgens ontwerpen leerlingen zelf een Emoji’s om personen of personages uit te beelden, waar nog geen Emoji’s voor zijn.

Geschikt voor leerlingen vanaf 10 jaar en onderwijsmakers die meer willen leren over Emoji's en beeldtaal.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Connect & Reflect
gastlessen
Connect & Reflect
Elkaar beter leren kennen én begrijpen via een interactief dialoogspel.

Wat is jouw positie ten opzichte van de aarde, natuur en planten? Alhoewel onze relatie met natuur anders is dan die van onze voorouders, hebben we nog altijd een noodzakelijke behoefte om dichtbij de natuur te zijn. Deze behoefte noem je biofilie. Leerlingen worden in deze workshop aan het denken gezet over hun eigen biofilie. Door te discussiëren over verschillende stellingen op een levensgroot bordspel wordt het creatieve denkvermogen gestimuleerd. Identificeren zij zich met Eva de activist, de nuchtere Bas of Lotte de bemiddelaar? Laten zij zich inspireren door de verschillende personages en stellen ze hun eigen mening bij?

Geschikt voor leerlingen vanaf 12 jaar en onderwijsmakers die meer willen weten over het voeren van een dialoog rondom sociaal maatschappelijke thema's.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Future Values
gastlessen
Future Values
Ga in dialoog over wat je nu écht belangrijk vind en ontwerp een eigen protestbord.

Sta je wel eens echt stil bij wat je belangrijk vindt en wat niet? Hoe kan (activistische) kunst onze mening laten veranderen? Kunnen we onze waarden bijstellen en welke gevolgen heeft dit op onze toekomst? In deze workshop gaan leerlingen in dialoog over hun individuele en collectieve waarden. Vanuit de dialoog kiezen zij individueel één kernwaarde waarvoor zij in actie komen. Vanuit wat ze belangrijk vinden en welke verandering ze binnen onze maatschappij willen zien, ontwerpen leerlingen een protestbord. Ze leren hoe (beeldende) kunst impact kan hebben op maatschappelijke problemen. Op een actieve en creatieve manier ontdekken leerlingen wat zij en anderen belangrijk vinden.

Geschikt voor leerlingen vanaf 11 jaar en onderwijsmakers die meer willen weten over het faciliteren van dialoog en de impact van activistische kunst.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Botanica Emphatica
gastlessen
Botanica Emphatica
Kom écht in contact met planten en vergroot je empathisch vermogen.

Mensen zijn op mysterieuze wijze met elkaar verbonden. We kunnen elkaar aanraken, maar we kunnen ook elkaars gevoelens ‘ervaren’. Deze workshop onderzoekt of we ons empathienetwerk kunnen verbreden naar planten. Met tast, zicht, gehoor, reuk en groen worden leerlingen geprikkeld om écht in contact te staan met de natuur. Met vijf interactieve experimenten ontdekken en verbreden leerlingen hun empathie voor de natuur, bijvoorbeeld door de taal van planten te begrijpen met technologie als tolk.

Geschikt voor leerlingen vanaf 10 jaar en onderwijsmakers die meer willen weten over planten en creatieve technologie.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Next Level Realities
gastlessen
Next Level Realities
Maak 3D tekeningen in Augmented Reality en Virtual Reality!

In deze workshop ontdek je Virtual Reality en Augmented Reality.
Hoe hebben deze technologieën de manier waarop we gamen, films kijken en ontwerpen beïnvloed? Hoe maken kunstenaars hier gebruik van? En kan het jou helpen creatief te zijn?
Leerlingen stappen andere realiteiten in om daar te ontdekken hoe je 3D kunt tekenen. Tekeningen waar je omheen kunt lopen, onderdoor kunt kijken en middenin kunt staan. Wat kun jij ontdekken over VR, AR en je eigen creativiteit in een andere realiteit?

Geschikt voor leerlingen vanaf 10 jaar en onderwijsmakers die meer willen weten over Virtual Reality en de creatieve mogelijkheden ervan.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord

vorige 1 2 3 volgende

ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen