zoeken

Zoekresultaten



Dierenrechten
gastlessen
Dierenrechten
Wij geven lessen over dierenrechten, dierethiek, onze organisatie Animal Rights, activisme, de veehouderij, veganisme, vegetarisme, plantaardige voeding. Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Rouw en Waardering
gastlessen
Rouw en Waardering
Na de zelfdoding van haar zus bleef filmmaakster Marieke Widlak achter met een machteloos gevoel. Had ze wel voldoende waardering naar haar zus uitgesproken? In de film zoekt Marieke naar antwoorden bij haar vader, moeder en andere zus. NU OF NOOIT MEER is een ode aan het uitspreken van liefdevolle waardering.

Trailer documentaire : https://vimeo.com/277666523

In een gastles van ongeveer 50 minuten gebruikt Marieke haar documentaire als springplank om de thema's rouw en waardering te bespreken, en om een gesprek in de klas op gang te brengen.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Psychiatrie en verslaving in het echt
gastlessen
Psychiatrie en verslaving in het echt
In het nieuws lezen we veel over 'de verwarde man', in het straatbeeld hebben we allemaal een oordeel over 'die junk'. Maar hoe werkt een psychiatrische stoornis echt? Waarom wordt iemand verslaafd? Onze ervaringsdeskundigen leven met een psychiatrische problematiek of verslaving, maar hebben de verslaving overwonnen of hebben een manier gevonden om met de stoornis om te gaan. Na een intensieve training kunnen ze inzicht geven in ontstaan, beleving en behandeling vanuit hun eigen ervaring. Onze voorlichting passen we aan aan uw wens. Via interactieve spelvormen, via vraaggesprekken en levensverhalen. We geven voorlichting vanuit ervaring, op aanvraag kunnen we ook theoretische voorlichting geven. Meer informatie? Neem een proefaccount
Vragen stellen aan een zuster
gastlessen
Vragen stellen aan een zuster
Voor klassen waarvoor een excursie naar een klooster niet haalbaar is (afstand, vervoer, tijd...) is het mogelijk Zr. Madeleine uit te nodigen voor een 'vragenuurtje' of een hele middag, met verwerkingsopdrachten in groepjes bijvoorbeeld.
Naar wens in te vullen:
- uurtje gewoon 'interview'
- powerpoint over missiezusters
- uurtje algemene uitleg over verschillende soorten kloosters (met mogelijkheid vragen te stellen)
- uurtje vragen stellen (met beeldmateriaal) over een specifiek land (aan een zuster die daar ook gewoond en gewerkt heeft, zo mogelijk)
- ook mogelijk in andere talen (met name Engels en Duits)
Digitale gastlessen (bijvoorbeeld via Zoom of Skype) zijn ook mogelijk!
Meer informatie? Neem een proefaccount
Molens en scholen
gastlessen
Molens en scholen
Als meester van groep 8 ging ik regelmatig met mijn klas op excursie. Kazemattenmuseum te Kornwerderzand (Zuiderzeewerken en WO II), stadswandeling in Alkmaar ( 80 jarige oorlog, architectuur, museum met o.a. gerechtsschilderijen).
In Kornwerderzand leidde ik ook wel een groepje van mijn eigen klas rond. In 1990 werd ik gevraagd om vrijwilliger te worden. Ik was net gestopt als landelijk tennisscheidsrechter, vond ik dat wel een prima idee.

Naast 'Wel een beetje vreemd', de enige kaaskop tussen de Friezen, maar ik was wel ooit in Sneek geboren, omdat mijn vader toen daar bij Van Harenschoenen werkte. Naast rondleiden op het museum, gaf ik ook gastlessen en lezingen ( WO2, Zuiderzeewerken e.d.) op scholen, bejaarden tehuizen, damesclubs, Rotary enz. in Friesland en NH. Ik heb dit tot 2010 gedaan.
In 2001 ging ik in Medemblik wonen. Toen in 2006 plotseling de molenaar overleed, ben ik gevraagd om molenaar te worden.
Ik werd molenaar op meelmolen “De Herder” en heb de molen in gericht als educatieve werkplek over molens en techniek. Als een klas langs kwam, werd die in 3 groepen verdeeld. Een groep werd rond geleid, een groep maakte beslag en bakte pannenkoeken en een groep had techniek opdrachten met mecano, Knex, lego e.d. Ook gaf ik hierover gastlessen op school. Later werd ik ook molenaar in het Zuiderzeemuseum en “De Eendracht” in Alkmaar. Ook in Alkmaar heb ik met financiële ondersteuning van de gemeente een educatieve werkplek ingericht. Ik help leerlingen met hun werkstuk of spreekbeurt en geef gastlessen en lezingen. 3 van deze leerlingen zijn ondertussen ook molenaar geworden. Rond 2016 heb ik mijn molenaar schap beperkt tot “De Eendracht”.
Mijn vrouw stopte met werken en, want ik ben ook nog keramist. Zo’n 34 jaar met de bovenbouw gekleid, maar dan ook bakken en glazuren.
Aangezien molens een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontstaan van Nederland. Heb ik daar een gastles overgemaakt, die begint met de ijstijden en eindigt op de Zaanse schans.
We hebben het ook over Floris V (ambachten}, de 80 jarige oorlog, de VOC (houtzaagmolen)
Ik pas mijn gastlessen aan. In een kleuterklas over de poldermolen en de korenmolen en dan afsluiten met pannenkoekjes bakken op een gourmetstel of leuke kleurplaten.
U vraagt wij draaien.
Sinds dit jaar ben ik lid van een “Talentcirkel” van het schoolbestuur “SAKS” (Samenwerking Alkmaarse Katholieke Scholen”.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Gouden Eeuw
gastlessen
Gouden Eeuw
Duik in de meest dynamische en nog levende eeuw van Nederland!

De les en workshop vinden plaats op school. Les duurt minimaal 1 uur, workshop/leeropdracht met leraar, de excursie van minimaal 3 uur vindt plaats in Amsterdam. De planning vindt plaats in overleg.

GOUDEN EEUW

1. Les op school: Gouden Eeuw, Nederland nam in de 17e eeuw een toppositie in op het gebied van handel, macht, wetenschap en kunst. Aandacht voor een ongekende bloeiende cultuur en maatschappij: Rembrandt, VOC, Heren Zeventien, leven van de burgerij, sociale voorzieningen, introductie van specerijen, koffie etc.

2. Workshop: zoek drie belangrijke personen uit de Gouden Eeuw op drie gebieden naar keuze: bestuur, schilderkunst, beeldhouwkunst, theologie, filosofie, wiskunde, natuurwetenschap, muziek. Schrijf een kort stukje waarin je aangeeft waarom die persoon zo belangrijk was en zo mogelijk nu nog is. Maak een collage van vijf objecten die karakteristiek zijn voor de Gouden Eeuw, die allemaal evenveel gewicht hebben.

3. Excursie: bezoek aan o.a. Rijksmuseum, Paleis op de Dam, VOC pakhuizen, VOC schip Amsterdam, Hortus Botanicus, hofjes, beeld van Spinoza, Rembrandthuis (eventueel instituut bijzondere collecties), Oude Kerk, boottocht grachtenarchitectuur. Combinatietour wandeling, museum en boottocht
Meer informatie? Neem een proefaccount
Ik Ben Hier en Ik Geef . . .
gastlessen
Ik Ben Hier en Ik Geef . . .
Met de deelnemers onderzoeken waar zij voor gaan en wat hen blij en vrij maakt. Met verschillende oefeningen ontdekken waar zij in het leven staan en ontdekken wat hun toegevoegde waarde is voor de maatschappij. Behandelt: schooluitval, motivatie, iemand zijn voor de ander Meer informatie? Neem een proefaccount
Acteren in film- en televisiedrama
gastlessen
Acteren in film- en televisiedrama
Acteren in film- en televisiedrama is een specialisme. Met dertig jaar ervaring in de Publieke Omroep kan ik daar het nodige over vertellen. Meer informatie? Neem een proefaccount
Gastles Edufictie
gastlessen
Gastles Edufictie
HERSENS, HUMOR & CREATIVITEIT. Wel eens van het land Montenera gehoord? Waarschijnlijk niet. Het is namelijk een fictief land. Toch kunnen we er wat van leren. Bij het ontwerpen van een fictief land komt heel wat kijken. Het is echt “hersens, humor en creativiteit”. Je hebt ze bij Edufictie immers alledrie nodig. Edufictie is een vorm van projectonderwijs waar leerlingen in de hoogste klassen van de basisschool of de brugklas van het VO, of studenten aan lerarenopleidingen in groepsverband aan een fictief land werken. Enkele voordelen van Edufictie zijn: leerlingen leren samenhang zien tussen diverse schoolvakken, leerlingen leren samenwerken in een project, de creativiteit van leerlingen wordt gestimuleerd, leerlingen ontdekken hun sterke kanten en interessegebieden. Tot slot leren leerlingen hun geleerde kennis uit de verschillende schoolvakken toe te passen. Zo is bij het ontwerp van Montenera veel geleerd over de geschiedenis en geografie van de lokale omgeving. Meer informatie? Neem een proefaccount
Gastlessen Day for Change
gastlessen
Gastlessen Day for Change
Ben je op zoek naar verdieping en haal je graag expertise in de klas? Day for Change biedt nu ook de mogelijkheid om een gastspreker (online) uit te nodigen bij jou in de klas!

We hebben per niveau (po, vo en mbo) gastlessen (45 – 60 minuten) klaar staan over Wereldburgerschap, Duurzaam Ondernemen en Eigen Geld. De gastlessen kunnen ook online gegeven worden!

Hieronder vind je informatie per gastles.

In de gastles Wereldburgerschap vertalen we wereldburgerschap naar de praktijk en stimuleren we jouw leerlingen tot actief wereldburgerschap. Hoe laat je leerlingen aan de slag gaan met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) en inzicht krijgen in hoe hun gedrag de wereld beïnvloedt?

De gastles Duurzaam Ondernemen maakt leerlingen bewust van duurzaam ondernemerschap als carriereperspectief.
We bespreken hoe je door middel van de 3 P’s van People, Planet en Profit meerwaarde kan creëren door te ondernemen: niet alleen financiële waarde (winst), maar ook waarde voor mens en milieu.

In de gastles Eigen Geld laten we de leerlingen zien hoe de keuzes die zij maken als consument invloed hebben op de rest van de wereld. We werken aan bewustwording rondom duurzame merken en laten de leerlingen een overzicht maken van hun eigen inkomsten en uitgaven. Door middel van stellingen en een quiz starten we een gesprek over onderwerpen als sparen en lenen.

De gastlessen kunnen los worden afgenomen maar ook als onderdeel van het lesprogramma van Day for Change: de Day for Change Actie.

Kijk voor meer info op Day for Change
Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord

vorige 1 2 3 4 volgende

ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen