zoeken

Zoekresultaten



Havenlink
lespakketten
Havenlink
Er zijn weinig beroepen die niet in de haven te vinden zijn. Van kapitein tot milieuadviseur en van fysiotherapeut tot schade-expert: in de haven zijn alle beroepssectoren vertegenwoordigd. Het lesprogramma Havenlink brengt alle beroepen in de haven in beeld. Op www.havenlink.nl onderzoeken leerlingen welke beroepen hen aanspreken. De lesmodule bevat vier kant-en-klare lessen die inhoudelijk aansluiten bij aardrijkskunde (les 1) en loopbaanoriëntatie. De lessen zijn gericht op leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Er is een aparte versie voor vmbo/mavo en voor havo/vwo. De module bevat veel filmpjes en fotomateriaal en leidt de leerling stap voor stap langs de verschillende onderdelen. De module is goed te combineren met een excursie naar de haven of een gastles van een medewerker in de klas. Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Ook naar school in Dadaab
projecten
Ook naar school in Dadaab
Elk kind heeft recht op onderwijs. Ook vluchtelingenkinderen. Tijdens het schooljaar 2012-2013 gaan VN-vluchtelingenorganisaties UNHCR en het World Food Programme jongeren in Nederland bewust maken van wat onderwijs en voeding betekenen voor vluchtelingenkinderen. Meer informatie? Neem een proefaccount
DonorDenkers
lespakketten
DonorDenkers
De digitale lesmodule www.donordenkers.nl vergroot de kennis van basisschoolleerlingen over orgaan- en weefseldonatie, zo blijkt uit onderzoek van het UMC Groningen. Ook zorgt DonorDenkers ervoor dat scholieren het onderwerp vaker thuis bespreken. Docenten en leerlingen die met DonorDenkers werkten, ervaren de inhoud als positief omdat dit lastige onderwerp op een correcte en begrijpelijke manier wordt aangeboden. De lesmodule, aangeboden door de Nederlandse Transplantatie Stichting, is bedoeld voor leerlingen uit groep 7 en 8. De digitale leeftijdsgenootjes Donnie en Rezi nemen de leerlingen mee door het lesprogramma. Zo ontdekken ze veel over de biologische en maatschappelijke kanten van het onderwerp orgaandonatie. Meer informatie? Neem een proefaccount
Xtralife
lespakketten
Xtralife
Donor worden: ja of nee? Een lastige vraag, maar voor mbo’ers een actuele keuze. Alle 200.000 jongeren die dit jaar 18 worden, ontvangen in april 2013 een brief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hierin wordt hen gevraagd hun keuze over orgaandonatie vast te leggen in het Donorregister. Op dat moment blijkt 40% van de jongeren nog geen keuze te hebben gemaakt over dit onderwerp. Van 22 t/m 28 oktober is de landelijke Donorweek. In deze week wordt in heel Nederland aandacht besteed aan orgaan- en weefseldonatie. Op radio, tv, online en in de krant wordt het onderwerp besproken. Een goed moment voor docenten om de digitale lesmodule www.xtralife.nl te behandelen in de klas. Met afwisselende werkvormen breiden de studenten hun kennis uit over orgaandonatie en scherpen zij hun eigen mening over dit onderwerp aan. Er zijn veel factoren die je keuze kunnen bepalen. Een daarvan is de visie van je geloof over orgaandonatie. In het nieuwe onderdeel Wijze lessen ontdekken de studenten met tegeltjeswijsheden verschillende levensbeschouwelijke visies op orgaandonatie. Welke tegel sluit het best aan bij de opvattingen van de studenten? Meer informatie? Neem een proefaccount
Jongeren in debat met politiek
projecten
Jongeren in debat met politiek
Ter voorbereiding op de aankomende verkiezingen van 12 september aanstaande, organiseert UNICEF i.s.m. het Nederlands Debat Instituut op 10 september een debat tussen jongerenvertegenwoordigers van de politieke partijen en jongeren uit het voortgezet onderwijs. Bent u een actieve debatschool? Dan is dit wellicht interessant voor u! Codename Future is door UNICEF gevraagd om scholen uit te nodigen zich aan te melden voor dit debat. Om aan het debat deel te kunnen nemen vindt een voorronde plaats op 1 september waaraan 20 scholen deel kunnen nemen. Deze scholen kunnen een team van 4 leerlingen (leerjaar 2 en 3) afvaardigen, waar een vakjury uiteindelijk 8 scholen zal selecteren. Zij zullen vervolgens op 10 september in debat gaan met de jongerenvertegenwoordigers van de politieke partijen over belangrijke thema’s uit de samenleving. Hier worden zij op voorbereid door het Nederlands Debat Instituut. Algemene informatie Doelgroep: leerjaar 2 en 3 van het voortgezet onderwijs. Planning: •1 september 2012: debattoernooi, voorronde 20 scholen •Week van 3 september 2012: Voorbereiding op debat met de politiek. Dagdeel op de school o.l.v. het Nederlands Debat Instituut •10 september 2012: 8 scholen in debat met politiek o.l.v. het Nederlands Debat Instituut Klik hier voor meer informatie (PDF): http://www.codenamefuture.nl/files/UNICEF%20THE%20BATTLE.PDF Meedoen? Aanmelden kan via martijn@codenamefuture.nl of bel 070-302.47.70. Er kunnen nog maximaal 5 scholen deelnemen! Meer informatie? Neem een proefaccount
Lespakket over bont
lespakketten
Lespakket over bont
Sinds een aantal jaren zijn bontkragen ruimschoots aanwezig in het straatbeeld. Bont voor Dieren vindt dit erg verontrustend en probeert mensen via verschillende campagnes bewust te maken van het dierenleed dat er komt kijken bij de productie van bont. Om ook kinderen te bereiken heeft Bont voor Dieren een lespakket samengesteld voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Deze les heeft als doel het overbrengen van informatie over de productie van bont zodat kinderen zich bewust zijn van hetgeen dat te koop is in de winkels. De les kan ingepast worden in het reguliere programma. U ontvangt een handleiding, een tekstboekje en een werkboekje. De handleiding geeft uitleg over de basisles en levert de nodige achtergrond informatie over bont. Bont voor Dieren vindt het belangrijk dat kinderen kennis hebben over bont omdat er vandaag de dag steeds meer bont wordt gedragen. De insteek van de les is dat het belangrijk is om te weten waar bont vandaan komt en waarom de Bont voor Dieren de productie van bont niet rechtvaardig vindt. Belangrijk hierbij is dat de Bont voor Dieren niemand wil veroordelen die er wel voor kiest om bont te dragen. Leerlingen met een bontkraag willen wij niet bestempelen als ‘fout’, maar we vinden het wel van belang dat de leerlingen weten waar ze voor kiezen en weten hoe het anders zou kunnen. Om dit te bereiken zijn er voor de les de volgende doelen opgesteld: - De leerlingen kunnen vertellen waar bont vandaan komt, hoe het geproduceerd wordt en wat in grote lijnen de leefomstandigheden van de dieren zijn; - De leerlingen kunnen enkele argumenten opnoemen van voor- en tegenstanders van het dragen van bont; - De leerlingen kunnen aan de hand van de genoemde argumenten beschrijven of zij voor of tegen bont zijn en waarom. De les haakt met deze doelen in op twee kerndoelen voor het basisonderwijs. Het betreft doelen binnen het leergebied oriëntatie op jezelf en de wereld. - 35; de leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument. - 39; de leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Meer informatie? Neem een proefaccount
Tweede Wereldoorlog in Perspectief
projecten
Tweede Wereldoorlog in Perspectief
Tweede Wereldoorlog in Perspectief is een project waarin jongeren met een islamitische en joodse achtergrond gezamenlijk les geven aan VMBO- en MBO-klassen over de Tweede Wereldoorlog en het Midden-Oostenconflict. Leerlingen vinden het vaak moelijk om deze twee onderwerpen los van elkaar te zien. In het project wordt zowel de Tweede Wereldoorlog als het Midden-Oosten-conflict behandeld, zodat leerlingen een betere kijk krijgen op de geschiedenis en het heden. Het lesprogramma heeft daarbij een praktische, speelse opzet doordat zware onderwerpen worden vertaald naar de leefwereld van de leerlingen. Meer informatie? Neem een proefaccount
Sophia SnuffelCollege
gastlessen
Sophia SnuffelCollege
Het Sophia SnuffelCollege leert kinderen hoe ze veilig met honden omgaan. Zo'n 100 vrijwilligers uit heel Nederland bezoeken daarvoor met speciaal geteste honden de laagste groepen van de basisschool. Zij leren kinderen in 3 lessen de lichaamstaal van honden begrijpen. Op die manier kan het aantal hondenbeten bij kinderen beperkt worden en neemt angst voor honden af. Bovendien draagt het Sophia SnuffelCollege bij aan meer begrip en respect voor honden en andere dieren.

Lichaamstaal
Wanneer kinderen een hond storen in zijn slaap of tijdens het eten, kan hij dat als onprettig ervaren. Ook worden honden vaak verkeerd benaderd, waardoor de dieren zich bedreigd voelen. Om aan te geven dat hij er genoeg van heeft, loopt een hond weg of geeft hij via zijn lichaam signalen af. Voorbeelden zijn de staart tussen de poten en oren die naar achteren staan. Vaak worden die signalen echter niet opgepikt. Terwijl de hond met rust gelaten wil worden, blijven kinderen over de grens van het dier gaan. De hond kan dan gaan dreigen of zelfs bijten.

Hondengedrag
Er is internationaal onderzoek gedaan onder jonge slachtoffers van bijtincidenten. Daaruit bleek dat 86% van de ongelukken voorkomen had kunnen worden als zij het gedrag van de hond juist hadden geïnterpreteerd. Bij het Sophia SnuffelCollege leren kinderen van 4 tot 8 jaar de lichaamstaal van honden begrijpen en er op een goede manier op te reageren. Zo kunnen ze op een veilige en respectvolle manier met honden omgaan. Ook wordt de kans op een hondenbeet aanzienlijk kleiner.

Bang voor de hond
Veel kinderen zijn bang voor honden. Dat komt doordat ze het gedrag van de dieren niet goed kunnen inschatten. Angstige kinderen ervaren hun omgeving als onveilig, want ze kunnen overal honden tegenkomen. Bovendien hebben ze de neiging om gedrag te vertonen dat honden uitdaagt tot een reactie, zoals gillen, met de armen zwaaien en wegrennen. Daarmee neemt het risico om gebeten te worden toe. Door deze kinderen vertrouwd te maken met hondengedrag, leren ze bij het Sophia SnuffelCollege in 3 lessen hun angst voor honden te overwinnen.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Sophia SnuffelCollege
projecten
Sophia SnuffelCollege
Het Sophia SnuffelCollege leert kinderen hoe ze veilig met honden omgaan. Zo'n 100 vrijwilligers uit heel Nederland bezoeken daarvoor met speciaal geteste honden de laagste groepen van de basisschool. Zij leren kinderen in 3 lessen de lichaamstaal van honden begrijpen. Op die manier kan het aantal hondenbeten bij kinderen beperkt worden en neemt angst voor honden af. Bovendien draagt het Sophia SnuffelCollege bij aan meer begrip en respect voor honden en andere dieren. Lichaamstaal Wanneer kinderen een hond storen in zijn slaap of tijdens het eten, kan hij dat als onprettig ervaren. Ook worden honden vaak verkeerd benaderd, waardoor de dieren zich bedreigd voelen. Om aan te geven dat hij er genoeg van heeft, loopt een hond weg of geeft hij via zijn lichaam signalen af. Voorbeelden zijn de staart tussen de poten en oren die naar achteren staan. Vaak worden die signalen echter niet opgepikt. Terwijl de hond met rust gelaten wil worden, blijven kinderen over de grens van het dier gaan. De hond kan dan gaan dreigen of zelfs bijten. Hondengedrag Er is internationaal onderzoek gedaan onder jonge slachtoffers van bijtincidenten. Daaruit bleek dat 86% van de ongelukken voorkomen had kunnen worden als zij het gedrag van de hond juist hadden geïnterpreteerd. Bij het Sophia SnuffelCollege leren kinderen van 4 tot 8 jaar de lichaamstaal van honden begrijpen en er op een goede manier op te reageren. Zo kunnen ze op een veilige en respectvolle manier met honden omgaan. Ook wordt de kans op een hondenbeet aanzienlijk kleiner. Bang voor de hond Veel kinderen zijn bang voor honden. Dat komt doordat ze het gedrag van de dieren niet goed kunnen inschatten. Angstige kinderen ervaren hun omgeving als onveilig, want ze kunnen overal honden tegenkomen. Bovendien hebben ze de neiging om gedrag te vertonen dat honden uitdaagt tot een reactie, zoals gillen, met de armen zwaaien en wegrennen. Daarmee neemt het risico om gebeten te worden toe. Door deze kinderen vertrouwd te maken met hondengedrag, leren ze bij het Sophia SnuffelCollege in 3 lessen hun angst voor honden te overwinnen. Meer informatie? Neem een proefaccount
Qoxoti: vluchten voor de dorst
projecten
Qoxoti: vluchten voor de dorst
"Al mijn koeien zijn dood", vertelt burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort. "Wij lieten mijn man achter aan de kant van de weg", zucht politica Kathleen Ferrier en voetbaltrainer John van den Brom rapporteert dat hij rende voor zijn leven. In de Hoorn van Afrika ontmoette fotograaf Jaco Klamer vluchtelingen voor honger, dorst en geweld. Zes (bekende) Nederlanders vertellen elk het verhaal van een vluchteling. Zo komt de droogte heel dichtbij. "Mijn zeven kinderen huilden", beschrijft actrice Abke Bruins en scholier Marijn Klamer meldt dat hij geen energie had om oma te begraven. Kunstenares Mary Treu constateert: "Dat ik mijn man elke dag moet missen doet pijn." Loop - in gedachten mee met de jonge herdersjongen Achmed. Leer Ebrahim en Fatima kennen. Luister naar het vluchtverhaal van Nur en de lotgevallen van Rochia. Leef mee met moeder Binto. Luister ook naar het verhaal van Luipaard! Bekijk de droogte door zijn ogen. Beleef, ontdek en speel. Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord

vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1014 15 volgende

ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen