zoeken
Zoekresultaten
-
lespakketten
Tekendoos: alles over teken
Teken zijn hele kleine beestjes. Je hoeft niet echt bang voor ze te zijn. Maar je moet toch voor ze oppassen omdat ze hele nare ziektes (zoals de ziekte van Lyme) kunnen overbrengen. Met 1,5 miljoen geregistreerde tekenbeten per jaar loop je daar - als je niet oplet - een grote kans op. Met onze leskist (de Tekendoos) leer je kinderen (8 - 12 jaar) op een interactieve, leuke en vrolijke manier hoe een tekenbeet te voorkomen en gezond te blijven. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Samen op zoek naar jouw weg naar geluk!
Sammie staat centraal in deze lesbrief. Ze neemt je mee op haar zoektocht naar hoe je dicht bij jezelf kunt blijven terwijl je er eigenlijk zo graag bij wilt horen.
Sammie is heel goed in te zetten tijdens sociaal-emotionele lessen over pesten, uitsluiting en inclusiviteit. En perfect natuurlijk om in te zetten tijden de Gouden Weken!
Hoe zorg je ervoor in een klas dat ieder zichzelf kan en mag zijn? Hoe zorg je samen voor een fijn klimaat in de klas? Hoe zorg je dat je oog hebt voor ieders sterke kanten zodat je als klas sterker wordt?
De richtlijn voor het nagesprek en de oefeningen kunnen ingezet worden als verdieping op deze thema's. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Wat zou jij beslissen
Onder de naam ‘wat zou jij beslissen?’ heeft het Nationaal Comité Veteranendag een lespakket ontwikkeld, waarmee leerlingen van het voortgezet en hoger onderwijs inzicht krijgen in de situatie waarin je als militair kunt komen te verkeren in een oorlog of conflict. De scholier kruipt in de huid van een veteraan en komt voor moeilijke keuzes te staan. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Raar, maar waar...
Lessen en lessuggesties over wonderlijke verhalen in de Bijbel. Met een introductieles, een filosofieles en lessen bij wonderverhalen uit het Nieuwe Testament. Meer informatie? Neem een proefaccount - Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord -
lespakketten
Marhaban is welkom
Lessuggesties over de islam: verhalen, lessen, beeld- en digitips, muziek en liederen, en achtergrondinformatie. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Aan de slag met de euro!
De les 'Aan de slag met de euro!' is gemaakt voor groep 5 en 6. Het lesmateriaal leert kinderen aan de hand van praktijkgerichte opdrachten de euro te (her)kennen en met de euro te rekenen. Doordat er met speelgeld wordt gewerkt en de opdrachten inspelen op de werkelijkheid, kan het materiaal ook ingezet worden in het speciaal (basis)onderwijs. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Hoe word ik rijk?
De les 'Hoe word ik rijk?' zet kinderen aan het denken over de keuzes die zij hebben en de financiele gevolgen daarvan. Goed omgaan met geld is niet makkelijk. Er zijn zoveel keuzes op zoveel verschillende momenten in ieders leven. En veel beslissingen hebben financiële gevolgen. Dat geldt ook voor kinderen. Daarom is het belangrijk dat kinderen leren bewust om te gaan met geld. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Mensjesrechten
Aan de hand van minidocumentaires over de herkenbare en indrukwekkende verhalen van kinderen in Nederland, gaan leerlingen aan de slag met actuele kinderrechtenkwesties in Nederland. Het lesmateriaal daagt leerlingen uit kinderrechtenproblemen in kaart te brengen, naar oplossingen te zoeken en zich een mening te vormen over lastige stellingen en dillemma's. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Geschiedenis Virtueel
Interactieve, virtuele Nederlandse- en Wereldgeschiedenis over 6 portalen:
1. Muziek (klassiek)
2. Ontdekkingsreizigers
3. Nederlandse- en Wereldgeschiedenis volgens canon, maar uitgebreider
4. Uitvindingen & Ontdekkingen
5. Nederlands- en Werelderfgoed (UNESCO)
6. Dieren op onze planeet. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Homo in de Klas
Lesbrief voor christelijke middelbare scholen
LKP, CHJC en ContrariO (samenwerkend als LCC Projecten) hebben samen met GRIP en met subsidie van het ministerie van OCW een lesbrief ontwikkeld om homoseksualiteit bespreekbaar te maken op protestants-christelijk scholen. Er zijn twee versies: een voor HAVO/VWO en een voor VMBO. Beide versies zijn voorzien van een docentenhandleiding. De lesbrief wordt aangeboden in combinatie met gastlessen van vrijwilligers van Homo in de klas.
Doelstelling
De doelstelling van de lessenserie is om leerlingen kennis te laten maken met het thema homoseksualiteit, vooroordelen weg te nemen, de taboesfeer te doorbreken, leerlingen bewust te laten nadenken over seksuele identiteit en hen te helpen met liefde en respect om te gaan met homoseksuele leerlingen, medewerkers en andere homoseksuelen.
Lesbrief
De lesbrief bestaat uit drie lessen. De eerste les bestaat uit een introductie waarin een aantal vragen over beeldvorming over homo's gesteld worden. Daarna volgt er een videoclip die wordt bekeken en besproken aan de hand van vragen. Het derde onderdeel is het lezen van een brief van een homoseksuele jongen en het beantwoorden van enkele vragen daarover.
In de tweede les komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er hopelijk een mooi gesprek. Tijdens de derde en laatste les staan de leerlingen stil bij een aantal situaties die zij in hun omgeving tegen kunnen komen. Het betreft in alle gevallen christelijke homo's en lesbiennes die op verschillende manieren hun geloof en hun homoseksualiteit vormgeven in hun leven.
De planning van de lessen wordt door de school zelf bepaald. Een docent kan er in drie achtereenvolgende weken een les aan besteden. Maar het is ook denkbaar dat de lesbrief behandeld wordt in kortere tijd, bijvoorbeeld in een projectweek.
Voorbereiding
Een goede voorbereiding is essentieel. Praten over homoseksualiteit is niet iets wat je even op de automatische piloot doet. Daarom adviseren wij scholen om vooraf met het docententeam een moment te hebben om hierbij stil te staan. Degene die vanuit het team van Homo in de klas een gastles komt verzorgen kan daarbij aanwezig zijn om iets over zichzelf en het onderwerp van de lessen te vertellen. Dit is een manier om de lessen in te bedden in de school. De voorlichter maakt in ieder geval vooraf kennis met de docent. De docent en de voorlichter weten dan wat ze kunnen verwachten en kunnen de rolverdeling voor tijdens de les afspreken. Wij adviseren de school om de ouders over de lessen vooraf te informeren, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Ook kan het thema vooraf of achteraf met de ouders worden besproken op een aparte avond. Ook adviseren we om te zorgen dat er een vorm van nazorg is voor leerlingen die daar behoefte aan hebben. Dat kan bij de betreffende docent, een mentor of een vertrouwenspersoon. Meer informatie? Neem een proefaccount - Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord