zoeken

Zoekresultaten



Wat zou jij beslissen
lespakketten
Wat zou jij beslissen
Onder de naam ‘wat zou jij beslissen?’ heeft het Nationaal Comité Veteranendag een lespakket ontwikkeld, waarmee leerlingen van het voortgezet en hoger onderwijs inzicht krijgen in de situatie waarin je als militair kunt komen te verkeren in een oorlog of conflict. De scholier kruipt in de huid van een veteraan en komt voor moeilijke keuzes te staan. Meer informatie? Neem een proefaccount
Raar, maar waar...
lespakketten
Raar, maar waar...
Lessen en lessuggesties over wonderlijke verhalen in de Bijbel. Met een introductieles, een filosofieles en lessen bij wonderverhalen uit het Nieuwe Testament. Meer informatie? Neem een proefaccount
Marhaban is welkom
lespakketten
Marhaban is welkom
Lessuggesties over de islam: verhalen, lessen, beeld- en digitips, muziek en liederen, en achtergrondinformatie. Meer informatie? Neem een proefaccount
Aan de slag met de euro!
lespakketten
Aan de slag met de euro!
De les 'Aan de slag met de euro!' is gemaakt voor groep 5 en 6. Het lesmateriaal leert kinderen aan de hand van praktijkgerichte opdrachten de euro te (her)kennen en met de euro te rekenen. Doordat er met speelgeld wordt gewerkt en de opdrachten inspelen op de werkelijkheid, kan het materiaal ook ingezet worden in het speciaal (basis)onderwijs. Meer informatie? Neem een proefaccount
Hoe word ik rijk?
lespakketten
Hoe word ik rijk?
De les 'Hoe word ik rijk?' zet kinderen aan het denken over de keuzes die zij hebben en de financiele gevolgen daarvan. Goed omgaan met geld is niet makkelijk. Er zijn zoveel keuzes op zoveel verschillende momenten in ieders leven. En veel beslissingen hebben financiële gevolgen. Dat geldt ook voor kinderen. Daarom is het belangrijk dat kinderen leren bewust om te gaan met geld. Meer informatie? Neem een proefaccount
Mensjesrechten
lespakketten
Mensjesrechten
Aan de hand van minidocumentaires over de herkenbare en indrukwekkende verhalen van kinderen in Nederland, gaan leerlingen aan de slag met actuele kinderrechtenkwesties in Nederland. Het lesmateriaal daagt leerlingen uit kinderrechtenproblemen in kaart te brengen, naar oplossingen te zoeken en zich een mening te vormen over lastige stellingen en dillemma's. Meer informatie? Neem een proefaccount
Geschiedenis Virtueel
lespakketten
Geschiedenis Virtueel
Interactieve, virtuele Nederlandse- en Wereldgeschiedenis over 6 portalen:
1. Muziek (klassiek)
2. Ontdekkingsreizigers
3. Nederlandse- en Wereldgeschiedenis volgens canon, maar uitgebreider
4. Uitvindingen & Ontdekkingen
5. Nederlands- en Werelderfgoed (UNESCO)
6. Dieren op onze planeet.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Homo in de Klas
lespakketten
Homo in de Klas
Lesbrief voor christelijke middelbare scholen

LKP, CHJC en ContrariO (samenwerkend als LCC Projecten) hebben samen met GRIP en met subsidie van het ministerie van OCW een lesbrief ontwikkeld om homoseksualiteit bespreekbaar te maken op protestants-christelijk scholen. Er zijn twee versies: een voor HAVO/VWO en een voor VMBO. Beide versies zijn voorzien van een docentenhandleiding. De lesbrief wordt aangeboden in combinatie met gastlessen van vrijwilligers van Homo in de klas.

Doelstelling
De doelstelling van de lessenserie is om leerlingen kennis te laten maken met het thema homoseksualiteit, vooroordelen weg te nemen, de taboesfeer te doorbreken, leerlingen bewust te laten nadenken over seksuele identiteit en hen te helpen met liefde en respect om te gaan met homoseksuele leerlingen, medewerkers en andere homoseksuelen.

Lesbrief
De lesbrief bestaat uit drie lessen. De eerste les bestaat uit een introductie waarin een aantal vragen over beeldvorming over homo's gesteld worden. Daarna volgt er een videoclip die wordt bekeken en besproken aan de hand van vragen. Het derde onderdeel is het lezen van een brief van een homoseksuele jongen en het beantwoorden van enkele vragen daarover.
In de tweede les komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er hopelijk een mooi gesprek. Tijdens de derde en laatste les staan de leerlingen stil bij een aantal situaties die zij in hun omgeving tegen kunnen komen. Het betreft in alle gevallen christelijke homo's en lesbiennes die op verschillende manieren hun geloof en hun homoseksualiteit vormgeven in hun leven.
De planning van de lessen wordt door de school zelf bepaald. Een docent kan er in drie achtereenvolgende weken een les aan besteden. Maar het is ook denkbaar dat de lesbrief behandeld wordt in kortere tijd, bijvoorbeeld in een projectweek.

Voorbereiding
Een goede voorbereiding is essentieel. Praten over homoseksualiteit is niet iets wat je even op de automatische piloot doet. Daarom adviseren wij scholen om vooraf met het docententeam een moment te hebben om hierbij stil te staan. Degene die vanuit het team van Homo in de klas een gastles komt verzorgen kan daarbij aanwezig zijn om iets over zichzelf en het onderwerp van de lessen te vertellen. Dit is een manier om de lessen in te bedden in de school. De voorlichter maakt in ieder geval vooraf kennis met de docent. De docent en de voorlichter weten dan wat ze kunnen verwachten en kunnen de rolverdeling voor tijdens de les afspreken. Wij adviseren de school om de ouders over de lessen vooraf te informeren, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Ook kan het thema vooraf of achteraf met de ouders worden besproken op een aparte avond. Ook adviseren we om te zorgen dat er een vorm van nazorg is voor leerlingen die daar behoefte aan hebben. Dat kan bij de betreffende docent, een mentor of een vertrouwenspersoon.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Lespakket over bont
lespakketten
Lespakket over bont
Sinds een aantal jaren zijn bontkragen ruimschoots aanwezig in het straatbeeld. Bont voor Dieren vindt dit erg verontrustend en probeert mensen via verschillende campagnes bewust te maken van het dierenleed dat er komt kijken bij de productie van bont. Om ook kinderen te bereiken heeft Bont voor Dieren een lespakket samengesteld voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Deze les heeft als doel het overbrengen van informatie over de productie van bont zodat kinderen zich bewust zijn van hetgeen dat te koop is in de winkels.

De les kan ingepast worden in het reguliere programma. U ontvangt een handleiding, een tekstboekje en een werkboekje. De handleiding geeft uitleg over de basisles en levert de nodige achtergrond informatie over bont.

Bont voor Dieren vindt het belangrijk dat kinderen kennis hebben over bont omdat er vandaag de dag steeds meer bont wordt gedragen. De insteek van de les is dat het belangrijk is om te weten waar bont vandaan komt en waarom de Bont voor Dieren de productie van bont niet rechtvaardig vindt. Belangrijk hierbij is dat de Bont voor Dieren niemand wil veroordelen die er wel voor kiest om bont te dragen. Leerlingen met een bontkraag willen wij niet bestempelen als ‘fout’, maar we vinden het wel van belang dat de leerlingen weten waar ze voor kiezen en weten hoe het anders zou kunnen. Om dit te bereiken zijn er voor de les de volgende doelen opgesteld:
- De leerlingen kunnen vertellen waar bont vandaan komt, hoe het geproduceerd wordt en wat in grote lijnen de leefomstandigheden van de dieren zijn;
- De leerlingen kunnen enkele argumenten opnoemen van voor- en tegenstanders van het dragen van bont;
- De leerlingen kunnen aan de hand van de genoemde argumenten beschrijven of zij voor of tegen bont zijn en waarom.

De les haakt met deze doelen in op twee kerndoelen voor het basisonderwijs. Het betreft doelen binnen het leergebied oriëntatie op jezelf en de wereld.
- 35; de leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
- 39; de leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
Meer informatie? Neem een proefaccount
Kinderen die gewoon kind willen zijn
lespakketten
Kinderen die gewoon kind willen zijn
Een actieve en speelse manier van kennismaken met de kinderrechten. De leerlingen worden gestimuleerd om actief over het belang van de kinderrechten na te denken. De les begint met het uitdelen van ‘paspoorten’ waarin de leerlingen hun persoonlijke gegevens kunnen invullen. Vervolgens wordt een korte animatiefilm vertoond. De film wordt mondeling besproken en de leerlingen krijgen een aantal kijkvragen. Als afsluiting spelen de leerlingen een spel. Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord

vorige 1 2 3 volgende

ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen