zoeken
Zoekresultaten
-
gastlessen
Vrijmetselarij
Een kennismaking met vrijmetselarij, een eeuwenoud, besloten genootschap met een unieke werkwijze. Inzicht in de idealen, de methode, rituelen en symbolen. Invloed van vrijmetselarij op kunst, politiek en maatschappij via bekende vrijmetselaars. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Raar, maar waar...
Lessen en lessuggesties over wonderlijke verhalen in de Bijbel. Met een introductieles, een filosofieles en lessen bij wonderverhalen uit het Nieuwe Testament. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Marhaban is welkom
Lessuggesties over de islam: verhalen, lessen, beeld- en digitips, muziek en liederen, en achtergrondinformatie. Meer informatie? Neem een proefaccount -
gastlessen
Homo in de Klas
Gastlessen allen mogelijk in combinatie met gebruik van de lesmethode Homo in de Klas.
In de tweede les van de lessenserie komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er hopelijk een mooi gesprek.
Voorbereiding
Een goede voorbereiding is essentieel. Praten over homoseksualiteit is niet iets wat je even op de automatische piloot doet. Daarom adviseren wij scholen om vooraf met het docententeam een moment te hebben om hierbij stil te staan. Degene die vanuit het team van Homo in de klas een gastles komt verzorgen kan daarbij aanwezig zijn om iets over zichzelf en het onderwerp van de lessen te vertellen. Dit is een manier om de lessen in te bedden in de school. De voorlichter maakt in ieder geval vooraf kennis met de docent. De docent en de voorlichter weten dan wat ze kunnen verwachten en kunnen de rolverdeling voor tijdens de les afspreken. Meer informatie? Neem een proefaccount - Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord -
lespakketten
Homo in de Klas
Lesbrief voor christelijke middelbare scholen
LKP, CHJC en ContrariO (samenwerkend als LCC Projecten) hebben samen met GRIP en met subsidie van het ministerie van OCW een lesbrief ontwikkeld om homoseksualiteit bespreekbaar te maken op protestants-christelijk scholen. Er zijn twee versies: een voor HAVO/VWO en een voor VMBO. Beide versies zijn voorzien van een docentenhandleiding. De lesbrief wordt aangeboden in combinatie met gastlessen van vrijwilligers van Homo in de klas.
Doelstelling
De doelstelling van de lessenserie is om leerlingen kennis te laten maken met het thema homoseksualiteit, vooroordelen weg te nemen, de taboesfeer te doorbreken, leerlingen bewust te laten nadenken over seksuele identiteit en hen te helpen met liefde en respect om te gaan met homoseksuele leerlingen, medewerkers en andere homoseksuelen.
Lesbrief
De lesbrief bestaat uit drie lessen. De eerste les bestaat uit een introductie waarin een aantal vragen over beeldvorming over homo's gesteld worden. Daarna volgt er een videoclip die wordt bekeken en besproken aan de hand van vragen. Het derde onderdeel is het lezen van een brief van een homoseksuele jongen en het beantwoorden van enkele vragen daarover.
In de tweede les komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er hopelijk een mooi gesprek. Tijdens de derde en laatste les staan de leerlingen stil bij een aantal situaties die zij in hun omgeving tegen kunnen komen. Het betreft in alle gevallen christelijke homo's en lesbiennes die op verschillende manieren hun geloof en hun homoseksualiteit vormgeven in hun leven.
De planning van de lessen wordt door de school zelf bepaald. Een docent kan er in drie achtereenvolgende weken een les aan besteden. Maar het is ook denkbaar dat de lesbrief behandeld wordt in kortere tijd, bijvoorbeeld in een projectweek.
Voorbereiding
Een goede voorbereiding is essentieel. Praten over homoseksualiteit is niet iets wat je even op de automatische piloot doet. Daarom adviseren wij scholen om vooraf met het docententeam een moment te hebben om hierbij stil te staan. Degene die vanuit het team van Homo in de klas een gastles komt verzorgen kan daarbij aanwezig zijn om iets over zichzelf en het onderwerp van de lessen te vertellen. Dit is een manier om de lessen in te bedden in de school. De voorlichter maakt in ieder geval vooraf kennis met de docent. De docent en de voorlichter weten dan wat ze kunnen verwachten en kunnen de rolverdeling voor tijdens de les afspreken. Wij adviseren de school om de ouders over de lessen vooraf te informeren, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Ook kan het thema vooraf of achteraf met de ouders worden besproken op een aparte avond. Ook adviseren we om te zorgen dat er een vorm van nazorg is voor leerlingen die daar behoefte aan hebben. Dat kan bij de betreffende docent, een mentor of een vertrouwenspersoon. Meer informatie? Neem een proefaccount -
excursies
Excursie naar klooster
Met de klas naar een klooster. Rondleiding (of bij grote groepen - meerdere klassen tegelijk - een powerpoint) en gelegenheid tot vragen stellen aan een zuster. Een digitale rondleiding (mét gelegenheid tot vragen stellen) behoort ook tot de mogelijkheden! Meer informatie? Neem een proefaccount -
gastlessen
Vragen stellen aan een zuster
Voor klassen waarvoor een excursie naar een klooster niet haalbaar is (afstand, vervoer, tijd...) is het mogelijk Zr. Madeleine uit te nodigen voor een 'vragenuurtje' of een hele middag, met verwerkingsopdrachten in groepjes bijvoorbeeld.
Naar wens in te vullen:
- uurtje gewoon 'interview'
- powerpoint over missiezusters
- uurtje algemene uitleg over verschillende soorten kloosters (met mogelijkheid vragen te stellen)
- uurtje vragen stellen (met beeldmateriaal) over een specifiek land (aan een zuster die daar ook gewoond en gewerkt heeft, zo mogelijk)
- ook mogelijk in andere talen (met name Engels en Duits)
Digitale gastlessen (bijvoorbeeld via Zoom of Skype) zijn ook mogelijk! Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Leskist interreligieuze Dialoog
In deze leskist treft u voorwerpen, symbolen, boeken en informatie van de vijf grote wereldreligies; hindoeïsme, boeddhisme, jodendom, christendom en islam. Met alle zintuigen komen de kinderen in aanraking met deze levensbeschouwingen. De leerlingen worden gestimuleerd om met elkaar in gesprek te gaan en hun ervaringen te delen. Meer informatie? Neem een proefaccount -
lespakketten
Leskisten religie en levensbeschouwing
In deze leskisten treft u voorwerpen, boeken en informatie over het jodendom, christendom, islam, hindoeïsme en boeddhisme. Met alle zintuigen komen kinderen in aanraking met deze levensbeschouwingen. De leerlingen worden hierdoor gestimuleerd om met elkaar in gesprek te komen. Meer informatie? Neem een proefaccount - Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord