Docent helpt bij geldproblemen
Steeds meer jongeren hebben steeds hogere schulden. Volgens HU-onderzoekers Stijn Verhagen en Pim van Heijst kunnen docenten een belangrijke rol vervullen bij het voorkomen hiervan. In het boek ‘Geld Rolt’ schrijven zij dat jongeren ook open staan voor financiële educatie door leraren.Het boek 'Geld Rolt' van lector Stijn Verhagen en HU-onderzoeker Pim van Heijst is het resultaat van het grootschalige project 'Jongeren en Schulden' van het lectoraat Participatie en Maatschappelijke Ontwikkeling van de Hogeschool Utrecht. Samen met organisaties uit de praktijk werden activiteiten ontwikkeld om schulden te voorkomen onder middelbare scholieren, ROC-leerlingen, jongeren met een verstandelijke beperking en hogeschoolstudenten, gecombineerd met praktijkgericht onderzoek.
Behoefte aan ondersteuning
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren openstaan voor financiële educatie door professionals zoals leraren en begeleiders. Dit geldt voor 93 procent van de ROC-leerlingen en voor 76 procent van de vmbo-leerlingen. Pim van Heijst: "Jongeren hebben in toenemende mate moeite hun financiën te beheren. Ze geven aan behoefte te hebben aan ondersteuning bij hun financiële huishouding en kennen professionals daarbij een belangrijke rol toe. Laten we die handschoen oppakken. Dat voorkomt veel problemen, voor de individuele jongere nu, en voor de maatschappij als geheel op langere termijn."
De rol van de professional is belangrijk omdat hij vaak als eerste problemen bij jongeren signaleert of risicovol gedrag waarneemt, schrijven de onderzoekers. Juist een professional kan bij jongeren de juiste snaar raken, omdat hij hen goed kent en weet welke aanpak het beste werkt. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zien jongeren hun leraar of begeleider wel als een autoriteit.
Structureel lesje budgetteren
Het boek doet de aanbeveling om het thema 'omgaan met geld' structurele aandacht te geven. Dus niet eenmalig een lesje budgetteren, maar dit thema structureel laten terugkeren in de lessen en begeleiding. "De professionals met wie wij activiteiten voor schuldpreventie hebben opgezet waren aanvankelijk bang dat de werkdruk te veel zou stijgen", zegt lector Stijn Verhagen. "Tijdens het project zagen bijvoorbeeld de ROC-docenten echter steeds meer de voordelen van een financieel spreekuur en het bespreken van geldzaken in de klas. Daardoor konden zij zich weer volledig richten op de inhoud van de lessen."
Voor meer informatie zie het artikel 'Rood staan is geen schuld; Geldproblemen bij jongeren', zoals onlangs verschenen in het Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken. Het artikel vindt u hier.
(Bron: Science Guide)
< Terug naar inspiratie pagina