Gastindeklas.nl :: Interview Sylvia Bakker

Interview Sylvia Bakker

Gastlessen zijn een aanvulling binnen het voortgezet onderwijs.

Als docente Techniek kwam ik erachter dat een docent niet overal verstand van kan hebben. Ik had een opdracht uitgewekt met een klas die inhield dat er een bank ontworpen moest worden die meerdere functies heeft. Bij de beoordeling ervan liep ik aan tegen mijn gebrek aan kennis over het feit of de banken al bestonden of niet. Toen heb ik een specialist uit die branche gevraagd om met de klas en met mij de banken te bekijken en mee te beoordelen. Ik merkte dat de leerlingen alles wat de man over hun ontwerp vertelde opzogen en verbeteringen aan wilden brengen zelfs nadat de werkstukken al becijferd waren. De opdracht kreeg als meerwaarde dat de leerlingen de opdracht heel zinvol vonden omdat er blijkbaar in het "echte leven” serieus dit soort opdrachten als :werk: gezien wordt. De gast vond het heerlijk om te merken hoe inventief de leerlingen waren en hoe zij hun toegevoegde toepassing konden verantwoorden door de praktische kijk op zaken.

De afgelopen jaren kwam daar de stroom Science bij die 2 lesuren in de week gedurende een periode van 6 weken een thema behandelde. Ook daar word je als docent geconfronteerd met gedetailleerde vragen en dus het gegeven dat je niet overal verstand van kunt hebben.
Bij het thema “vliegen” hebben wij als docenten vragen laten formuleren door de leerlingen na een introductie. De gastdocent was iemand van het NLR die een presentatie kwam geven waarin hij de antwoorden op de vragen had verwerkt. Ik had de vragen vooraf naar deze persoon gemaild. Wij werken met 3 groepen met elk een docent. De presentaties van gastdocenten gebeurt in een grote ruimte zodat 75 leerlingen worden bediend. Resultaat: de leerlingen waren tevreden. De gastdocent verbaast zich over de vragen. De leerlingen horen zaken uit de praktijk. Zij kunnen vragen stellen over de opleidingen die erbij horen. De docenten hebben een bijscholing op de vloer. Als de gastdocent goed is geïnformeerd en de ruimte is geregeld heb je als docent een adempauze met lesstof die je zelf niet kunt bedenken. Daaruit resulteerde in een aanvulling met iemand die helikopters regelt om naar olieplatforms te gaan en ook met een modelvliegbouwclub. Alle gasten kwamen naar de locatie. De laatstgenoemden lieten zelfs modellen vliegen in de aula waardoor het vak ook voor de rest van de school weer eens op de kaart werd gezet.

Bij het thema “ een educatief bordspel maken” merkte ik dat bij de beoordeling ik aan criteria tekort kwam. De eigenaar van een spellenwinkel heeft een korte presentatie gegeven wat een spel interessant maakt en uitdagend en heeft met mij de werkstukken beoordeeld.  Zo kreeg het thema veel meer body.

Bij het thema “water” werd onder andere een waterwoning ontworpen. Daar hebben we een gast in de groep gehaald die een specifiek idee heeft uitgewerkt. Deze nam een maquette mee en heeft de leerlingen veel verteld. Het mondde uit in de spontane opwelling dat de leerlingen de stad van de toekomst op papier aan het schetsen waren in groepjes, waarbij de gast aanvullingen gaf.
De gasten hebben wel vooraf begeleiding nodig en randvoorwaarden. Heb je dit als docent een keer gedaan dan merk je dat elke gast graag terugkomt en dat het ook meerwaarde heeft voor hen of voor het bedrijf waar zij werkzaam zijn. Ook wordt een excursie naar het bedrijf vaak mogelijk.

Kortom: gastlessen zijn een vast, geïntegreerd geheel geworden binnen het programma.
ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen