zoeken

Zoekresultaten



Retraite
excursies
Retraite
Vrienden, school of studie, sport en keuzes moeten maken voor de toekomst: je moet soms sneller dan je hoofd en je hart kunnen bijhouden. Tijdens deze dag (of dit weekend) krijg je tijd en ruimte om tot rust te komen, stil te worden en na te denken. Momenten van meditatie, creatieve opdrachten en indien gewenst gesprek helpen je op weg. Zowel voor groepen als individuen. Meer informatie? Neem een proefaccount
geen afbeelding
gastlessen
Homo in de Klas
Gastlessen allen mogelijk in combinatie met gebruik van de lesmethode Homo in de Klas. In de tweede les van de lessenserie komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er hopelijk een mooi gesprek. Voorbereiding Een goede voorbereiding is essentieel. Praten over homoseksualiteit is niet iets wat je even op de automatische piloot doet. Daarom adviseren wij scholen om vooraf met het docententeam een moment te hebben om hierbij stil te staan. Degene die vanuit het team van Homo in de klas een gastles komt verzorgen kan daarbij aanwezig zijn om iets over zichzelf en het onderwerp van de lessen te vertellen. Dit is een manier om de lessen in te bedden in de school. De voorlichter maakt in ieder geval vooraf kennis met de docent. De docent en de voorlichter weten dan wat ze kunnen verwachten en kunnen de rolverdeling voor tijdens de les afspreken. Meer informatie? Neem een proefaccount
Homo in de Klas
lespakketten
Homo in de Klas
Lesbrief voor christelijke middelbare scholen LKP, CHJC en ContrariO (samenwerkend als LCC Projecten) hebben samen met GRIP en met subsidie van het ministerie van OCW een lesbrief ontwikkeld om homoseksualiteit bespreekbaar te maken op protestants-christelijk scholen. Er zijn twee versies: een voor HAVO/VWO en een voor VMBO. Beide versies zijn voorzien van een docentenhandleiding. De lesbrief wordt aangeboden in combinatie met gastlessen van vrijwilligers van Homo in de klas. Doelstelling De doelstelling van de lessenserie is om leerlingen kennis te laten maken met het thema homoseksualiteit, vooroordelen weg te nemen, de taboesfeer te doorbreken, leerlingen bewust te laten nadenken over seksuele identiteit en hen te helpen met liefde en respect om te gaan met homoseksuele leerlingen, medewerkers en andere homoseksuelen. Lesbrief De lesbrief bestaat uit drie lessen. De eerste les bestaat uit een introductie waarin een aantal vragen over beeldvorming over homo's gesteld worden. Daarna volgt er een videoclip die wordt bekeken en besproken aan de hand van vragen. Het derde onderdeel is het lezen van een brief van een homoseksuele jongen en het beantwoorden van enkele vragen daarover. In de tweede les komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er hopelijk een mooi gesprek. Tijdens de derde en laatste les staan de leerlingen stil bij een aantal situaties die zij in hun omgeving tegen kunnen komen. Het betreft in alle gevallen christelijke homo's en lesbiennes die op verschillende manieren hun geloof en hun homoseksualiteit vormgeven in hun leven. De planning van de lessen wordt door de school zelf bepaald. Een docent kan er in drie achtereenvolgende weken een les aan besteden. Maar het is ook denkbaar dat de lesbrief behandeld wordt in kortere tijd, bijvoorbeeld in een projectweek. Voorbereiding Een goede voorbereiding is essentieel. Praten over homoseksualiteit is niet iets wat je even op de automatische piloot doet. Daarom adviseren wij scholen om vooraf met het docententeam een moment te hebben om hierbij stil te staan. Degene die vanuit het team van Homo in de klas een gastles komt verzorgen kan daarbij aanwezig zijn om iets over zichzelf en het onderwerp van de lessen te vertellen. Dit is een manier om de lessen in te bedden in de school. De voorlichter maakt in ieder geval vooraf kennis met de docent. De docent en de voorlichter weten dan wat ze kunnen verwachten en kunnen de rolverdeling voor tijdens de les afspreken. Wij adviseren de school om de ouders over de lessen vooraf te informeren, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Ook kan het thema vooraf of achteraf met de ouders worden besproken op een aparte avond. Ook adviseren we om te zorgen dat er een vorm van nazorg is voor leerlingen die daar behoefte aan hebben. Dat kan bij de betreffende docent, een mentor of een vertrouwenspersoon. Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Excursie naar klooster
excursies
Excursie naar klooster
Met de klas naar een klooster. Rondleiding (of bij grote groepen - meerdere klassen tegelijk - een powerpoint) en gelegenheid tot vragen stellen aan een zuster. Meer informatie? Neem een proefaccount
Vragen stellen aan een zuster
gastlessen
Vragen stellen aan een zuster
Voor klassen waarvoor een excursie naar een klooster niet haalbaar is (afstand, vervoer, tijd...) is het mogelijk Zr. Madeleine uit te nodigen voor een 'vragenuurtje' - of een hele middag, met verwerkingsopdrachten in groepjes bijvoorbeeld. Naar wens in te vullen: - uurtje gewoon 'interview' - powerpoint over missiezusters - uurtje algemene uitleg over verschillende soorten kloosters (met mogelijkheid vragen te stellen) - uurtje vragen stellen (met beeldmateriaal) over een specifiek land (aan een zuster die daar ook gewoond en gewerkt heeft, zo mogelijk) - ook mogelijk in andere talen (met name Engels en Duits) Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord
ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen

Feedback Form
Feedback Analytics