zoeken

Zoekresultaten



Het Geboortespel
lespakketten
Het Geboortespel
Het Geboortespel is door Schiedams LEF ontwikkeld. Het doel van het spel is de deelnemers te laten ervaren dat het geen keus is hoe je geboren wordt. Ben je bij je geboorte een jongen/meisje/hetero/homo/bi/transgender/rijk/arm/Moslim/Christen of atheist? Als iets duidelijk wordt bij het Geboortespel, dan is het dat dit factoren zijn die je als baby niet zelf kunt bepalen. Het spel kan professioneel begeleid worden door een medewerker van Schiedams LEF. Tijdens een gastles op het voortgezet onderwijs wordt het Geboortespel gebruikt om (seksuele) diversiteit bespreekbaar te maken. Na afloop zijn de leerlingen vaak erg enthousiast en hebben zij meer inzicht gekregen in de gevoelswereld van mensen die anders zijn dan zijzelf. Het Geboortespel kan ook worden gebruikt om uitleg te geven over seksuele diversiteit aan professionals, zoals bijvoorbeeld medewerkers van een WOT-team of docenten. Het spel zorgt voor boeiende interactie en is een middel om diversiteit bespreekbaar te maken. Tijdens deze workshop krijgen de medewerkers handvatten om cliënten/leerlingen die ‘anders zijn’ goed te kunnen begeleiden Meer informatie? Neem een proefaccount
LEF-kist
lespakketten
LEF-kist
Voor het basisonderwijs hebben wij een LEF-kist ontwikkeld. De LEF-kist bevat een aantal boeken, die de leidraad zijn voor de lessen die Schiedams LEF ontwikkeld heeft. In de LEF-kist zitten vijf lessen per groep die de docenten zelf zullen geven aan hun klas. De lessen gaan over diversiteit, liefde, vriendschap en over het LEF hebben om jezelf te zijn en voor een ander op te komen. Voordat de scholen er actief mee aan de slag gaan, zal er een bijeenkomst gegeven worden door Schiedams LEF om uitleg te geven over de inhoud van de LEF-kist. De lessen zijn kort, simpel en duidelijk beschreven zodat de docenten niet heel veel tijd kwijt zijn aan het voorbereiden van de lessen. Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
DoReMixMax - Slavernijverleden en muziek
lespakketten
DoReMixMax - Slavernijverleden en muziek
Met het online lespakket DoReMixMax wordt het thema slavernij op een toegankelijke manier behandeld via de insteek van muziek en dans uit Brazilië, Angola en Nederland. De basis van het lespakket wordt gevormd door twaalf korte films. Deze films zijn in 2012 gemaakt door jongeren van 12 tot 15 jaar in Recife (Brazilië), Luanda (Angola) en Arnemuiden (Nederland) samen met filmmaker en initiatiefnemer Miranda van der Spek. Elke film eindigt met een vraag die weer leidt naar de volgende film. Tussen de films door verwerken de leerlingen de stof middels kijkvragen en kleine opdrachten. Ze krijgen hiervoor een eigen werkboekje / werkbladen, die u voor hen kunt uitprinten vanaf de website. Het lespakket wordt afgesloten met een eindopdracht waarmee de leerlingen de slavernijgeschiedenis kunnen overdenken en verwerken. De lessen zijn zelfs lesstofvervangend indien u extra aandacht besteedt aan het ontstaan en het werk van de WIC, de West-Indische Compagnie. De informatie hierover vindt u in de handleiding op de website. Leerlingen kunnen vervolgens zelf of onder begeleiding van een (vak)docent, actief met muziek en dans aan de slag gaan. Ze kunnen muziek mixen met de mixtool, een Braziliaans ritme leren spelen, een Braziliaanse dans leren dansen en een eigen lied maken, al dan niet vertellend over de slavernijperiode. Verder vindt u nog korte films die dieper ingaan op verschillende aspecten van de mixcultuur van Brazilië. Wilt u meerdere klassen of de hele school betrekken bij het project, dan kunt u het DoReMixMax concert naar school halen en/of een workshop muziek en dans. Meer informatie op de website (pagina Docenten). Meer informatie? Neem een proefaccount
Homo in de Klas
lespakketten
Homo in de Klas
Lesbrief voor christelijke middelbare scholen LKP, CHJC en ContrariO (samenwerkend als LCC Projecten) hebben samen met GRIP en met subsidie van het ministerie van OCW een lesbrief ontwikkeld om homoseksualiteit bespreekbaar te maken op protestants-christelijk scholen. Er zijn twee versies: een voor HAVO/VWO en een voor VMBO. Beide versies zijn voorzien van een docentenhandleiding. De lesbrief wordt aangeboden in combinatie met gastlessen van vrijwilligers van Homo in de klas. Doelstelling De doelstelling van de lessenserie is om leerlingen kennis te laten maken met het thema homoseksualiteit, vooroordelen weg te nemen, de taboesfeer te doorbreken, leerlingen bewust te laten nadenken over seksuele identiteit en hen te helpen met liefde en respect om te gaan met homoseksuele leerlingen, medewerkers en andere homoseksuelen. Lesbrief De lesbrief bestaat uit drie lessen. De eerste les bestaat uit een introductie waarin een aantal vragen over beeldvorming over homo's gesteld worden. Daarna volgt er een videoclip die wordt bekeken en besproken aan de hand van vragen. Het derde onderdeel is het lezen van een brief van een homoseksuele jongen en het beantwoorden van enkele vragen daarover. In de tweede les komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er hopelijk een mooi gesprek. Tijdens de derde en laatste les staan de leerlingen stil bij een aantal situaties die zij in hun omgeving tegen kunnen komen. Het betreft in alle gevallen christelijke homo's en lesbiennes die op verschillende manieren hun geloof en hun homoseksualiteit vormgeven in hun leven. De planning van de lessen wordt door de school zelf bepaald. Een docent kan er in drie achtereenvolgende weken een les aan besteden. Maar het is ook denkbaar dat de lesbrief behandeld wordt in kortere tijd, bijvoorbeeld in een projectweek. Voorbereiding Een goede voorbereiding is essentieel. Praten over homoseksualiteit is niet iets wat je even op de automatische piloot doet. Daarom adviseren wij scholen om vooraf met het docententeam een moment te hebben om hierbij stil te staan. Degene die vanuit het team van Homo in de klas een gastles komt verzorgen kan daarbij aanwezig zijn om iets over zichzelf en het onderwerp van de lessen te vertellen. Dit is een manier om de lessen in te bedden in de school. De voorlichter maakt in ieder geval vooraf kennis met de docent. De docent en de voorlichter weten dan wat ze kunnen verwachten en kunnen de rolverdeling voor tijdens de les afspreken. Wij adviseren de school om de ouders over de lessen vooraf te informeren, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Ook kan het thema vooraf of achteraf met de ouders worden besproken op een aparte avond. Ook adviseren we om te zorgen dat er een vorm van nazorg is voor leerlingen die daar behoefte aan hebben. Dat kan bij de betreffende docent, een mentor of een vertrouwenspersoon. Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord
ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen

Feedback Form
Feedback Analytics