zoeken

Zoekresultaten



Wat zou jij beslissen
lespakketten
Wat zou jij beslissen
Onder de naam ‘wat zou jij beslissen?’ heeft het Nationaal Comité Veteranendag een lespakket ontwikkeld, waarmee leerlingen van het voortgezet en hoger onderwijs inzicht krijgen in de situatie waarin je als militair kunt komen te verkeren in een oorlog of conflict. De scholier kruipt in de huid van een veteraan en komt voor moeilijke keuzes te staan. Meer informatie? Neem een proefaccount
Leer je klas alles over plasticsoep!
lespakketten
Leer je klas alles over plasticsoep!
Wist je dat we wereldwijd één miljoen tasjes per minuut gebruiken? De meesten gooien we na een kwartier al weg! Meer weten over plasticsoep? Dat kan! Bestel hier het lespakket voor basisonderwijs (groep 4 t/m 8) waarbij je alles over plasticsoep komt te weten en op een speelse manier actief met de kinderen aan de slag gaat om plastic verbruik te verminderen. Je ontvangt een speciale box met o.a. een digitale lessenserie, plasticsoep uit Hawaï, actiekaarten, humoristische animaties en nog veel meer! Bestel het lespakket via de bijgevoegde link. Het lespakket wordt je gratis aangeboden door de Plastic Soup Foundation (je betaalt alleen verzendkosten à €7,50). Veel plezier! Meer informatie? Neem een proefaccount
DoReMixMax - Slavernijverleden en muziek
lespakketten
DoReMixMax - Slavernijverleden en muziek
Met het online lespakket DoReMixMax wordt het thema slavernij op een toegankelijke manier behandeld via de insteek van muziek en dans uit Brazilië, Angola en Nederland. De basis van het lespakket wordt gevormd door twaalf korte films. Deze films zijn in 2012 gemaakt door jongeren van 12 tot 15 jaar in Recife (Brazilië), Luanda (Angola) en Arnemuiden (Nederland) samen met filmmaker en initiatiefnemer Miranda van der Spek. Elke film eindigt met een vraag die weer leidt naar de volgende film. Tussen de films door verwerken de leerlingen de stof middels kijkvragen en kleine opdrachten. Ze krijgen hiervoor een eigen werkboekje / werkbladen, die u voor hen kunt uitprinten vanaf de website. Het lespakket wordt afgesloten met een eindopdracht waarmee de leerlingen de slavernijgeschiedenis kunnen overdenken en verwerken. De lessen zijn zelfs lesstofvervangend indien u extra aandacht besteedt aan het ontstaan en het werk van de WIC, de West-Indische Compagnie. De informatie hierover vindt u in de handleiding op de website. Leerlingen kunnen vervolgens zelf of onder begeleiding van een (vak)docent, actief met muziek en dans aan de slag gaan. Ze kunnen muziek mixen met de mixtool, een Braziliaans ritme leren spelen, een Braziliaanse dans leren dansen en een eigen lied maken, al dan niet vertellend over de slavernijperiode. Verder vindt u nog korte films die dieper ingaan op verschillende aspecten van de mixcultuur van Brazilië. Wilt u meerdere klassen of de hele school betrekken bij het project, dan kunt u het DoReMixMax concert naar school halen en/of een workshop muziek en dans. Meer informatie op de website (pagina Docenten). Meer informatie? Neem een proefaccount
Heeft u een tip ter aanvulling van het aanbod op gastindeklas.nl? Ga dan naar het prikbord en
plaats daar uw tip!Ga naar het prikbord
Homo in de Klas
lespakketten
Homo in de Klas
Lesbrief voor christelijke middelbare scholen LKP, CHJC en ContrariO (samenwerkend als LCC Projecten) hebben samen met GRIP en met subsidie van het ministerie van OCW een lesbrief ontwikkeld om homoseksualiteit bespreekbaar te maken op protestants-christelijk scholen. Er zijn twee versies: een voor HAVO/VWO en een voor VMBO. Beide versies zijn voorzien van een docentenhandleiding. De lesbrief wordt aangeboden in combinatie met gastlessen van vrijwilligers van Homo in de klas. Doelstelling De doelstelling van de lessenserie is om leerlingen kennis te laten maken met het thema homoseksualiteit, vooroordelen weg te nemen, de taboesfeer te doorbreken, leerlingen bewust te laten nadenken over seksuele identiteit en hen te helpen met liefde en respect om te gaan met homoseksuele leerlingen, medewerkers en andere homoseksuelen. Lesbrief De lesbrief bestaat uit drie lessen. De eerste les bestaat uit een introductie waarin een aantal vragen over beeldvorming over homo's gesteld worden. Daarna volgt er een videoclip die wordt bekeken en besproken aan de hand van vragen. Het derde onderdeel is het lezen van een brief van een homoseksuele jongen en het beantwoorden van enkele vragen daarover. In de tweede les komt een vrijwilliger van Homo in de klas langs om zijn/haar persoonlijke verhaal te vertellen, met name over de eigen jeugd en middelbare schoolperiode. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen en ontstaat er hopelijk een mooi gesprek. Tijdens de derde en laatste les staan de leerlingen stil bij een aantal situaties die zij in hun omgeving tegen kunnen komen. Het betreft in alle gevallen christelijke homo's en lesbiennes die op verschillende manieren hun geloof en hun homoseksualiteit vormgeven in hun leven. De planning van de lessen wordt door de school zelf bepaald. Een docent kan er in drie achtereenvolgende weken een les aan besteden. Maar het is ook denkbaar dat de lesbrief behandeld wordt in kortere tijd, bijvoorbeeld in een projectweek. Voorbereiding Een goede voorbereiding is essentieel. Praten over homoseksualiteit is niet iets wat je even op de automatische piloot doet. Daarom adviseren wij scholen om vooraf met het docententeam een moment te hebben om hierbij stil te staan. Degene die vanuit het team van Homo in de klas een gastles komt verzorgen kan daarbij aanwezig zijn om iets over zichzelf en het onderwerp van de lessen te vertellen. Dit is een manier om de lessen in te bedden in de school. De voorlichter maakt in ieder geval vooraf kennis met de docent. De docent en de voorlichter weten dan wat ze kunnen verwachten en kunnen de rolverdeling voor tijdens de les afspreken. Wij adviseren de school om de ouders over de lessen vooraf te informeren, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Ook kan het thema vooraf of achteraf met de ouders worden besproken op een aparte avond. Ook adviseren we om te zorgen dat er een vorm van nazorg is voor leerlingen die daar behoefte aan hebben. Dat kan bij de betreffende docent, een mentor of een vertrouwenspersoon. Meer informatie? Neem een proefaccount
Niet gevonden wat u zocht? Ga dan naar het
prikbord en stel daar uw vraag!Ga naar het prikbord
ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen

Feedback Form
Feedback Analytics