studenten strijden tegen voortijdig schoolverlaten

In de strijd tegen voortijdig schoolverlaten (VSV) en om de overgang van het voortgezet onderwijs naar een beroepsopleiding bij ROC Flevoland gemakkelijker en inzichtelijker te maken is ROC Flevoland gestart met het zogenaamde Peer Support (PAL) project. Tweedejaars studenten van de opleiding Onderwijsassistent maken in de hoedanigheid van PEER-Coach hun eerstejaars mede-studenten wegwijs binnen de school. Tijdens de introductieweek worden de studenten aan een tweedejaars student gekoppeld, bij deze persoon kunnen ze met al hun vragen terecht. “Wij weten al hoe het hier is en waar je op moet letten”, vertelt Cynthia Arens (17), tweedejaars student Onderwijsassistent. “Omdat wij het allemaal al eerder hebben meegemaakt weten we hoe het is om een nieuwe school binnen te stappen. Wanneer de eerstejaars studenten vragen hebben of ergens mee zitten kunnen ze bij ons terecht. Wij helpen ze dan verder of verwijzen ze naar de juiste persoon”.

Felicia Curlingford (17) is als eerstejaars studente net gestart met haar opleiding Onderwijsassistent en is heel blij met het PAL-project. “Je leert op deze manier niet alleen snel veel mensen kennen maar hebt ook altijd mensen waar je op terug kunt vallen als er iets aan de hand is. De PEER-coaches spreken uit ervaring en kunnen je helpen bij alledaagse dingen binnen de school. Daarnaast weten ze ook bij wie je moet zijn als er iets is waarbij ze niet kunnen helpen. De onderlinge verbondenheid is groot en ik voelde me gelijk helemaal op mijn plek”.

“Het PAL-project werkt twee kanten op”, vertelt Andrea van Sonsbeek, projectleider Zorg en Maatschappelijke Dienstverlening (ZMD) bij ROC Flevoland. “De eerstejaars studenten worden vanaf het begin af aan perfect opgevangen en begeleid. Daarnaast kunnen de tweedejaars studenten in hun rol als PEER-Coach allerlei competenties uit hun opleiding in de praktijk brengen. De PEER-Coaches helpen bij allerlei uiteenlopende zaken van het doorlopen van de studiegids met de eerstejaars tot het organiseren van een ouderavond”. Het PAL-project wordt bij ROC Flevoland zowel in Almere, Dronten als Lelystad ingezet.

Het PAL-project bij ROC Flevoland komt tot stand door de inzet van de programmagelden VSV. Naast ROC Flevoland voeren ook andere mbo-scholen in Almere, het Groenhorst College en ROC ASA, projecten uit waarbij de eerstejaars studenten bij hun start op het mbo worden begeleid door ouderejaars studenten. Samen met het voortgezet onderwijs en de gemeente wordt bij alle mbo-scholen in Almere ingezet op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten.
 
BRON: ROC Flevoland


< Terug naar inspiratie pagina
ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen

Feedback Form
Feedback Analytics