Leerlingen krijgen invloed op inhoud lesmateriaal

Leerlingen in groep 7/8 van het basisonderwijs kunnen dit schooljaar zelf invloed uitoefenen op de onderwerpen van hun lesmateriaal over Europa. Het probleem bij het huidige lesmateriaal over Europa is dat de informatie in de methode snel gedateerd is en dat Europa als instituut ver van de leerling af staat.

Om dit te ondervangen biedt het Europa Journaal leerlingen een tweewekelijks actueel online journaal waarvoor zij zelf onderwerpen kunnen indienen.

Doordat leerlingen zelf actuele onderwerpen kunnen indienen voor de journaals zullen de lessen over Europa beter aansluiten op hun belevingswereld. Daarnaast zorgt de actualiteit van het Europa Journaal voor een verrijking van de lessen in de methoden. Het Europa Journaal vergroot de kennis van leerlingen over Europa en haar kernwaarden. Het aangeboden materiaal legt de link tussen Europa, Nederland en de omgeving van de leerlingen zelf. Door de actuele journaals ontdekken de leerlingen hun rol als Europees burger in de huidige samenleving.

Het Europa Journaal is een vakoverstijgend lespakket dat naadloos aansluit bij de diverse lesmethoden op het gebied van wereldoriëntatie. Het materiaal wordt ontwikkeld in samenwerking met ThiemeMeulenhoff, Noordhoff Uitgevers en BBC Nieuws. Afgelopen schooljaar heeft KlasseTV de eerste editie van het Europa Journaal ontwikkeld. Ongeveer 100.000 leerlingen in groep 7 en 8 hebben een of meer afleveringen bekeken.

KlasseTV
Het Europa Journaal is ontwikkeld door KlasseTV. Op de portal www.klassetv.nl vindt de leerkracht educatieve videoclips bij de methoden van de educatieve uitgeverijen, themaprogramma’s, interactieve educatieve spellen en digitale thematische lespakketten, zoals het Europa Journaal.

Vanaf 8 september is de vernieuwde editie van het Europa Journaal online beschikbaar.

Bron: KlasseTV


< Terug naar inspiratie pagina
ik zoek aanbod
inspireer mij!
gratis account aanmaken
ik heb aanbod
meld uw aanbod hier aan
kijk wat scholen zoeken
inloggen

Feedback Form
Feedback Analytics